Perfekt följebrev: mall och hur man skriver (9+ exempel)
Våra kunder anställdes av:
Vi hör ofta att "gjort är bättre än perfekt". Och ändå är du här för att lära dig hur du skriver det perfekta följebrevet. Lyckligtvis är det faktiskt möjligt att skriva det perfekta följebrevet, så länge vi är noga med hur vi definierar perfektion.
Det perfekta följebrevet är det som ger dig en inbjudan till en anställningsintervju. Den här artikeln kommer att visa dig hur du skriver ett perfekt följebrev – ett som är korrekt och övertygande, helt fritt från stavnings- och grammatikfel, och ett som visar vad du kan ge din nya arbetsgivare genom att beskriva vad du har uppnått tidigare. Alla med massor av perfekta exempel på följebrev.

En perfekt mall för följebrev
Caitlin Banks
Guild Street 46
London
E4 2NU
071 2345 6789
caitlin.banks@lcmail.se
27 november 2021
Rachel Davison
Ägare
Beanzos kaffe
52 Essex Rd
London
E41 7NQ
Kära Rachel,
Det gläder mig att se meddelandet på din butiksfront som annonserar en öppning för en barista/handledare. Under de senaste 5+ åren som jag arbetat i både stora multinationella kedjor och små, familjeägda caféer har jag fokuserat mer och mer på de organisatoriska aspekterna av att driva ett café. Till exempel förberedde jag nyligen en ny, 15 % effektivare, lista på Zaffara's Coffee. Jag skulle älska att använda mina expertkunskaper om kaffetillverkning och övervakningserfarenhet för att hjälpa Beanzos Coffee att lansera sitt andra kafé.
Inte främmande för att göra konsekvent utmärkt kaffe i miljöer med hög volym och hög energi, jag betjänade 40+ kunder varje morgonrusning (7–10 på morgonen) varje vardag, allt samtidigt som jag utbildade nya baristor och höll ett öga på den yngre personalen. Eftersom jag var entreprenörsinriktad sålde jag framgångsrikt upp nästan 35 % av beställningarna vid försäljningsstället genom att locka kunder att köpa kex och bakverk till kaffet, vilket i genomsnitt fick in över £700 extra intäkter varje månad. När jag såg att ett nytt Tarcups Coffee öppnade i vårt område, drev jag på för implementeringen av en kombination av kaffe+kex för dagens rotation som slutade med att öka försäljningen med så mycket som 10 % under det första året, trots den extra konkurrensen.
Som ni ser har jag uppnått imponerande resultat som både barista och handledare. Jag tror att de färdigheter jag har fått på vägen kan vara särskilt användbara för Beanzos när du lanserar ditt Annerly Road-café fullt ut.
Tack för att du tog dig tid att överväga min ansökan. Jag skulle vara mycket tacksam för en möjlighet att diskutera mer i detalj hur jag kan hjälpa Beanzos att nå sina mål.
Med vänliga hälsningar,
Caitlin Banks
Så här skriver du ett effektfullt följebrev och mer om ett följebrevs definition och syfte om du vill utforska ytterligare.
1. Lägg till en rubrik
Att skriva det perfekta följebrevet innebär att följa standardformatet för affärsbrev. Så justera till höger ditt fullständiga namn, postadress, e-postadress och telefonnummer. Hoppa över en rad och skriv in datumet du skriver. Skriv alltid detta datum i formuläret n: e månadsåret, t.ex. 1 maj 2021.
Hoppa över ytterligare en rad och justera till vänster rekryterarens fullständiga namn, deras befattning, företagsnamn och företagsadress. Inkludera inte mottagarens e-postadress eller telefonnummer när du adresserar ditt personliga brev . Du inkluderar bara dessa detaljer i din del av rubriken för att göra dig lättare att kontakta – de är inte en del av den traditionella rubriklayouten.
Perfekt exempel på följebrev – rubrik
Jan Banks
46 New Street
Stockholm
E4 2NU
071 2345 6789
caitlin.banks@lcmail.se
27 november 2021
Rachel Davison
Ägare
Beanzos kaffe
52 Essex Rd
London
E41 7NQ
Du kan justera varje följebrev som skapas i byggaren för att möta jobbkraven. Välj namnet på ditt yrke och det företag som du söker till, så anpassar LiveCareers följebrevsbyggare automatiskt innehållet åt dig. Skapa ett följebrev snabbare än du någonsin trodde var möjligt och ansök om jobbet på rekordtid.

2. Använd rätt hälsning
Det perfekta följebrevet är ett som engagerar din läsare på ett vänligt, personligt och professionellt sätt redan från början. Nästa element att inkludera i ett följebrev är en rubrik. En väl utställd rubrik kommer att vara osynlig, en ren formalitet (en dåligt utställd är dock en blinkande röd varningslampa). Det är din hälsning som hjälper dig att skapa en koppling.
Hur du börjar ditt personliga brev kommer främst att bero på företagskulturen på företaget som du ansöker till. Vissa företag är mer traditionella, konservativa eller rent av gammaldags. Andra är stolta över att vara helt informella och ha en helt platt hierarki.
Hur kommer du att veta var ditt företag passar på detta spektrum? Genom att göra lite bakgrundsforskning online och få en känsla för dess kultur. Kontrollera dess hemsida, pressmeddelanden och eventuella nya artiklar eller intervjuer. Tänk på att du kanske skriver till någon som är mycket äldre än du i alla fall.
Börja ditt perfekta följebrev med "Kära + förnamn" om det du har lärt dig om företaget säger dig att detta skulle vara lämpligt och om det inte är alltför stor åldersskillnad mellan dig och din läsare. Gå med "Kära + titel + efternamn" om en mer formell ton kommer att vara mer lämplig.
Använd alltid "Ms" för kvinnor som inte har akademiska eller religiösa titlar eller militär rang. Se till att du faktiskt känner till en persons kön innan du använder en könsbestämd titel som "Ms" eller "Mr" (många namn kan låta dig gissa). Kolla företagets hemsida och kryp runt på LinkedIn för att ta reda på det.
Om du inte kan bestämma rekryterarens kön, använd då det något besvärliga "Kära + förnamn + efternamn". Men tänk om du, trots dina bästa ansträngningar för att leta online, inte ens vet vem du ska rikta ditt följebrev till? Ring företaget och fråga. Detta är en stor del av att skriva det perfekta följebrevet.
I det extremt osannolika fallet att du inte kan fastställa vem rekryteraren kommer att vara, använd deras jobbtitel (om du har det) eller deras funktion (som en sista utväg). Till exempel, "Kära vice ansvarig för redovisningsavdelningen" adresserar ditt brev till en befattning, medan "Kära anställningschef" endast pekar på en funktion. Undvik "Till vem det kan beröra" till varje pris.
Perfekt följebrevshälsning
Kära Rachel,
3. Öppna ditt perfekta följebrev starkt
Det perfekta följebrevet kommer att få kontakt med rekryteraren genom sin hälsning och sedan verkligen fånga deras uppmärksamhet med ett starkt inledande stycke. Den perfekta öppningen visar din entusiasm för jobbet, tipsar om vad du tar till bordet och gör det tydligt att du passar bra på lång sikt.
Visa din entusiasm inte bara genom vilken typ av språk du använder, utan genom din kunskap om företaget. Släpp relevanta och aktuella tips om företaget i ditt skrivande, men låt det inte verka oärligt eller påtvingat. Presentera dig själv och leda med en nyligen genomförd prestation på jobbet.
En prestation är bara en kort, vanligtvis en meningsbeskrivning av en åtgärd du vidtog på jobbet och fördelarna som din arbetsgivare fick som ett resultat. Dessa åtgärder vidtas oftast som svar på ett problem eller utmaning. Prestationer är, idealiskt, mätbara och kvantifierade, vilket innebär att de måste vara konkreta.
Börja varje prestation med ett befallande verb, som "skapat", "organiserat" eller "ökat". Använd något som STAR-metoden för att generera prestationer baserat på dina handlingar. Kom upp med 3–4 prestationer och välj den mest imponerande att inkludera här. De andra kommer att gå in på dina nästa stycke(n).
Slutligen, koppla ihop punkterna och förklara hur du kan tillämpa samma färdigheter som ledde till att du uppnådde den position som du söker nu. Gör detta bara om det inte redan är uppenbart (som det ofta är). Detta är ytterligare ett utmärkt tillfälle att slinka in några fler resultat av din forskning i företaget.
Vad händer om du inte har någon betald arbetslivserfarenhet? Börja med din passion för rollen och kunskapen i företaget. Inkludera en relevant prestation från dina studier eller något volontär- eller praktikarbete du har gjort. Lägg till en trosförklaring som visar hur du matchar företaget och dess uttalade värderingar och uppdrag.
Oavsett om du har erfarenhet eller inte, är det här dags att nämna om du blev hänvisad till tjänsten. Att bli rekommenderad till rollen är långt ifrån något du bör dra dig för att nämna – att anställa remisser ger fördelar för företag och de flesta av dem vet det, så släpp alltid namn om du kan.
Det händer mycket i det perfekta följebrevets inledande stycke, men det gör allt det gör med väldigt få ord. Håll det kort på 40–80 ord, ju färre desto bättre.
Perfekt följebrevsexempel: inledande stycke
Det gläder mig att se meddelandet på din butiksfront som annonserar en öppning för en barista/handledare. Under de senaste 5+ åren som jag arbetat i både stora multinationella kedjor och små, familjeägda caféer har jag fokuserat mer och mer på de organisatoriska aspekterna av att driva ett café. Till exempel förberedde jag nyligen en ny, 15 % effektivare, lista på Zaffara's Coffee. Jag skulle älska att använda mina expertkunskaper om kaffetillverkning och övervakningserfarenhet för att hjälpa Beanzos Coffee att lansera sitt andra café.
Du behöver inte skapa något innehåll själv. LiveCareers Skapa ditt CV nu kommer automatiskt att föreslå det bästa innehållet för ditt följebrev med färdiga exempel och experttips.

4. Presentera prestationer i huvuddelen
Att skriva det perfekta följebrevet tar en nedförsbacke i svårigheter från och med nu. Huvuddelen av ditt personliga brev kommer att vara en presentation av två eller tre av dina prestationer. Beskriv helt enkelt dessa prestationer en efter en. Lägg till precis tillräckligt mycket skrift för att få dem att bli en helhet.
Om du inte har mycket eller ens någon erfarenhet, beskriv då situationer där du har visat färdigheter som matchar arbetsbeskrivningen. Kvantifiera dessa när det är möjligt, även om det bara är skalan där du gjorde något (dvs. hur många gånger du gjorde det eller hur mycket av något du gjorde).
Du kan dela upp den här delen av ditt följebrev i två stycken om det ena ska bli ett för stort textblock. Oavsett om du gör detta till ett eller två stycken, kan du använda punkter för att göra det lättare att läsa och tydligt med en blick. Kom ihåg att det perfekta följebrevet är kortfattat: håll den här delen på 120–200 ord.
Att skriva det perfekta följebrevets huvudstycke
Inte främmande för att göra konsekvent utmärkt kaffe i miljöer med hög volym och hög energi, jag betjänade 40+ kunder varje morgonrusning (7–10 på morgonen) varje vardag, allt samtidigt som jag utbildade nya baristor och höll ett öga på den yngre personalen. Eftersom jag var entreprenörsinriktad sålde jag framgångsrikt upp nästan 35 % av beställningarna vid försäljningsstället genom att locka kunder att köpa kex och bakverk till kaffet, vilket i genomsnitt fick in över £700 extra intäkter varje månad. När jag såg att ett nytt Tarcups Coffee öppnade i vårt område, drev jag på för implementeringen av en kombination av kaffe+kex för dagens rotation som slutade med att öka försäljningen med så mycket som 10 % under det första året, trots den extra konkurrensen.
5. Inkludera en fet CTA
Det perfekta följebrevets avslutande stycket lämnar inga lösa trådar hängande samtidigt som det ger rekryterare en tydlig indikation på hur angelägen du är att gå vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen. Mer än så ger det perfekta följebrevet rekryteraren ett konkret nästa steg att följa upp.
Sammanfatta dina prestationer och bind tillbaka dem till förmåner för din potentiella nya arbetsgivare. Gör detta bara om det inte redan är uppenbart. Upprepa inte dig själv eller ansträng dig inte. Precis som med inledningen och huvudstycket, håll ditt avslutande stycke kort och rakt på sak: 40–60 ord.
Tacka rekryteraren för deras tid. Att läsa igenom och väga upp din ansökan är bara en av många saker de måste göra i sitt fulla schema och lite tacksamhet kan räcka långt . Föreslå ett uppföljande telefonsamtal eller intervju i en säker call to action (CTA). Visa upp din företagskunskap.
Perfekta följebrevs avslutande stycken
Som ni ser har jag uppnått imponerande resultat som både barista och handledare. Jag tror att de färdigheter jag har fått på vägen kan vara särskilt användbara för Beanzos när du lanserar ditt Annerly Road-café fullt ut.
Tack för att du tog dig tid att överväga min ansökan. Jag skulle vara mycket tacksam för en möjlighet att diskutera mer i detalj hur jag kan hjälpa Beanzos att nå sina mål.
6. Logga av från det perfekta följebrevet på rätt sätt
När det kommer till att skriva det perfekta följebrevet finns det inget lättare än att skriva av sig. Det betyder inte att det inte finns ett rätt sätt att göra det på. Använd "Med vänliga hälsningar" om du adresserade följebrevet till någon med namn och använd "Med vänlig hälsning" om du inte gjorde det och använde något som "Kära anställningschef".
Lämna ett par rader tomma och skriv sedan ditt fullständiga namn. De tomma raderna ska lämna plats för din handskrivna signatur. Skriv under ditt personliga brev ovanför ditt namn om du skriver ut det och skickar in det i papperskopia. Lämna det extra utrymmet ändå även om du skickar in det elektroniskt.
Perfekt följebrev sign-off prov
Med vänliga hälsningar,
Caitlin Banks
Ha dessa tips i åtanke när du skriver det perfekta följebrevet
Det perfekta följebrevet följer rätt brevformat och har allt det rätta innehållet, det är också helt ord-perfekt och utformat för maximal läsbarhet. Ditt följebrev ska snyggt fylla en A4-sida och innehålla totalt 250–400 ord. Lämna dina marginaler på standard 2,5 cm men rymma allt.
Använd ett teckensnitt som är både diskret och professionellt, som Liberation, Arial, Noto eller till och med Calibri. Om du är osäker, låt den vara standard. Oavsett vilket teckensnitt du väljer, håll storleken låst på 11–12 punkter. Använd mycket vitt utrymme för att tydligt dela upp ditt följebrev i sektioner, vilket gör det så läsbart som möjligt.
Se till att det övergripande utseendet och layouten på ditt personliga brev stämmer överens med ditt CV. Båda dokumenten utgör en enda jobbansökan tillsammans och deras utseende bör signalera detta faktum. Så använd typsnittsval, layout och färg (om någon) för att skapa en tydlig och uppenbar koppling mellan de två dokumenten.
Korrekturläs ditt följebrev för stavnings- och grammatikfel. Använd vilken programvara du behöver för att uppnå detta och få någon att hjälpa dig. Slutligen, spara ditt arbete i PDF om du inte uttryckligen har blivit ombedd om något annat. Detta kommer att hjälpa till att skydda den ansträngning du har lagt ner på att formatera dina dokument.
Enbart ett personligt brev räcker helt enkelt inte – du behöver också ett slagkraftigt CV. Skapa ditt CV på några minuter. Följ bara vår guide och fyll i varje CV-avsnitt med färdigt innehåll. Kom igång genom att välja en professionell CV-mall .

Så nu vet du hur man skriver det perfekta följebrevet. Arbeta igenom den här guiden steg för steg och du kan knappast gå fel. Är det något jag har tagit upp som du vill ha mer information om? Lämna dina kommentarer, frågor och jobbsökande erfarenheter i kommentarsfältet nedan.
Hur vi granskar innehållet på LiveCareer
Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och stämmer överens med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.
Om författaren

LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.
Betygsätt den här artikeln
Perfect cover letter
Genomsnitt:
Letar du efter ett CV som får dig jobbet?
Prova vår CV-byggare nu
Liknande artiklar
Våra kunder anställdes av: