1. Bästa kundtjänstfärdigheter: Exempel på ditt CV

Bästa kundtjänstfärdigheter: Exempel på ditt CV

LiveCareers Svenska Redaktionsteam
•  Uppdaterad:

Våra kunder anställdes av:

Kundtjänstfärdigheter är de förmågor som hjälper dig att möta och förutse kundbehov och skapa en positiv kundupplevelse. De är i allmänhet centrerade kring kommunikation och problemlösning och består huvudsakligen av mjuka färdigheter.

De är otroligt viktiga för framgång på arbetsplatsen, men du kan inte bara säga att du har "utmärkt kundtjänstfärdigheter" och hoppas på det bästa. Så vi är här för att hjälpa till. Du är på väg att se en lista över de viktigaste nyckelkompetenserna för kundservice. Du kommer också att lära dig hur du förbättrar dem och hur du inkluderar kundtjänstfärdigheter i ditt CV.

Skapa ett effektivt CV på några minuter. Välj en professionell CV-mall och fyll i varje avsnitt av ditt CV på ett ögonblick med hjälp av färdigt innehåll och experttips.

Skapa ditt CV nu

Skapa ditt CV nu kundtjänstfärdigheter på ett cv

Vi skapade provet till höger med vår byggare. Se andra bra CV-exempel som detta.

Förbereder du en kompetenslista för ett CV? Du kanske vill se dessa guider också:

Även om kundtjänstfärdigheter är viktiga, är det också viktigt att överväga andra värdefulla färdigheter. Efter att ha analyserat 6 miljoner CV:n som skapats i vår byggare identifierade vi de 10 mest inkluderade färdigheterna totalt*:


  • Aktivt lyssnande
  • Kommunikation
  • Problemlösning
  • Lugn under press
  • Att tala inför publik
  • Produktkunskap
  • Dataanalys
  • Teamledarskap och motivation
  • Projektledning
  • Kvalitetssäkring

*Uppgifterna kommer från en period av de senaste 12 månaderna (augusti 2023-augusti 2024).

Kundtjänstfärdigheter för CV: exempel

Vanessa James

Tel: 0777 777 7777

E-post: vjames_lcuk@gmail.com

LinkedIn: linkedin.com/in/vjames_lcuk

Engagerad och empatisk kundservicerådgivare med 6+ års erfarenhet av kundsupport. Tålmodig och mycket kunnig om produkter och tjänster med en beslutsamhet att lösa klagomål vid första kontaktpunkten. Dedikerad till att leverera positiva kundupplevelser genom professionell och personlig reklamationshantering.

Arbetslivserfarenhet

Kundtjänstrådgivare

Krypton Inc., London

Juli 2017—Nu

  • Tillhandahöll kundsupport och klagomålshantering för en organisation med 80 000+ kundkonton över hela England och Wales.
  • Slå klagomålslösningens återkopplingsmål på 90 % och uppnå ett genomsnittligt betyg på 95 %+.
  • Löste 85 % av klagomålen vid den första kontaktpunkten, vilket slog företagets genomsnitt på 75 %.
  • Onboarded och mentorde nybörjare och hjälpte till med att skapa onboarding utbildningsmaterial.

Kundtjänstassistent

Orange Finance, London

September 2014–juli 2017

  • Tillhandahöll telefonsupport för 40 000+ kontoinnehavare över hela södra England.
  • Uppnådde en genomsnittlig samtalslösningstid på fem minuter, vilket slog lagets mål på sju minuter.
  • Fick fyra skriftliga kundkomplimanger för att ha levererat en kundupplevelse av hög kvalitet.
  • Upprätthöll en detaljerad och uppdaterad kunskap om Orange Finances produkter och tjänsteerbjudanden.

Utbildning

A-nivåer: Business, Allmänna studier, holländska, september 2012–juni 2014

Silver Birch College, London

Färdigheter

  • CRM-programvara. Avancerad användare av Zoho desk och PureCloud.
  • Konfliktlösning. Lugnade utmanande kunder och löste de flesta klagomålen på FPOC framgångsrikt.
  • Tidshantering. Överträffade alla tidsbaserade mål för samtal väntar och lösning av klagomål.
  • Elasticitet. Bibehöll professionalism och positivitet trots hög arbetsbelastning och utmanande klagomål.
  • Skriftlig kommunikation. Utarbetade formella skriftliga svar i enlighet med företagets stilguider samtidigt som man säkerställde en professionell och medkännande ton.

Språk

  • Holländska - flytande

Vad är kundtjänst CV-kunskaper?

Kundtjänstfärdigheter är de förmågor och egenskaper som är väsentliga för att kommunicera effektivt med andra, hjälpa kunder och klienter att möta och förutse kundernas behov och lösa deras problem. Anställda som interagerar med kunder förväntas visa empati och förståelse och se till att deras kunder får en positiv upplevelse.

Kundtjänstfärdigheter är de förmågor som är viktiga i många jobb , inte bara de som är specialiserade på kundservice. Så att förstå vad kundtjänstfärdigheter är och hur man visar dessa färdigheter är nyckeln till framgång i många olika karriärer.

Följande lista över kundtjänstfärdigheter anses vara väsentliga och värda att lista på ditt CV:

  1. Kommunikation
  2. Tålamod
  3. Aktivt lyssnande
  4. Positivitet och värme
  5. Uppmärksamhet
  6. Vilja att förbättra
  7. Produktkunskap
  8. Beslutsfattande
  9. Anpassningsförmåga
  10. Tidshantering

Låt oss nu gräva djupare in i var och en av dessa färdigheter:

Topp 10 exempel på bra kundservicefärdigheter

År 2030 uppskattas det att 2,6 miljoner arbetare kommer att sakna de grundläggande färdigheter som krävs för att leverera bra kundservice. Så att utveckla och vara medveten om de viktigaste kompetenserna som behövs för kundservice kommer att hjälpa dig, nu och i framtiden. Här är listan över bästa kundservicekunskaper du behöver för att lyckas i karriären.

1. God kommunikationsförmåga

Kommunikationsförmågan är väl värd sin förstaplats. I slutändan handlar det om att ha utmärkta kundservicefärdigheter ner till din förmåga att effektivt kommunicera med kunder. Du måste kunna kommunicera effektivt genom en mängd olika kanaler och metoder, ansikte mot ansikte, i telefon, online, genom tal och genom att skriva. Och du måste kunna kommunicera klart och koncist också. Goda kommunikationsförmåga är också en bristvara, med ungefär en tredjedel av de sökande som saknar grunderna.

2. Tålamod

Tålamod är utan tvekan en av de bästa färdigheterna som krävs för kundservice. Irriterade kunder tar ofta ut sina frustrationer över en produkt eller tjänst på personen de pratar med. Att ta det personligt kan negativt påverka ditt eget välbefinnande och din förmåga att utföra ditt jobb effektivt. Kom ihåg att du inte är orsaken till deras ilska, och att genom att förbli lugn och professionellt lösa deras problem kan du vända den ilskan till en positiv upplevelse. Och den positiva upplevelsen är big business, 65 % av kunderna säger att det är mer inflytande på deras syn på ett varumärke än reklam.

3. Aktivt lyssnande

Aktivt lyssnande är en delmängd av kommunikationsförmåga och ett av de mest kraftfulla exemplen på god kundservicefärdighet. När allt kommer omkring är kommunikation en dubbelriktad gata. Det är viktigt att se till att du verkligen lyssnar på dina kunder för att förstå deras behov. Detta inkluderar att få dem att känna sig som om de blir lyssnade på genom att använda ett jakande språk för att uppmuntra dem. Förstärk detta och se till att du har hela bilden genom att använda öppna frågor för att få fram ytterligare information och omformulera kundens berättelse till dem för att se till att du fick rätt.

4. Positivitet och värme

Attityd är en enorm faktor för att ha den kompetens som behövs för kundservice. Och positivitet är också bra för slutresultatet, med 65 % av kunderna som rapporterar att de spenderat mer pengar på ett företag på grund av en historia av positiva kundtjänstupplevelser. Förbli optimistisk samtidigt som du behåller empati med kunder och använd ett positivt språk för att styra konversationer. Fokusera på det som kan göras istället för det som inte kan göras.

5. Uppmärksamhet

Denna kundtjänstfärdighet är relaterad till aktivt lyssnande och positivitet, men det är subtilt annorlunda. Uppmärksamhet är förmågan att få en kund att känna att de verkligen uppmärksammas som individ och att deras behov uppmärksammas. Odla uppmärksamhet genom att ha genuin kommunikation med varje enskild kund, håll dig inte bara till skriptade svar som kan verka generiska och opersonliga. Och återigen, detta lönar sig också i affärsmässig mening. 64 % av kunderna uppger att kundupplevelsen är viktigare än priset när de gör ett köp.

6. Vilja att förbättra

Att fortsätta leverera exceptionell kompetens för kundservice är en pågående process. Det är viktigt att utveckla och förbättra dina färdigheter för att du och din arbetsgivare ska fortsätta leverera det allra bästa. Kundernas förväntningar och kommunikationstekniker förändras och utvecklas ständigt. Och om du misslyckas med att leverera är du mer sannolikt än någonsin att förlora. 76 % av kunderna uppger att det är enklare än det någonsin har varit att ta sin verksamhet någon annanstans och hitta ett företag som uppfyller deras behov.

7. Produktkunskap

Produktkunskap är en annan nyckelfärdighet för kundservice. Ingenting är mer frustrerande för en kund än att ha att göra med någon som saknar en grundläggande nivå av förståelse för de produkter och tjänster som deras arbetsgivare tillhandahåller. Det hindrar dig från att förstå en kunds problem och från att kunna föreslå effektiva lösningar. Så det är viktigt att du kan bevisa att du är uppdaterad med ditt företags policyer, processer, produkter och tjänster.

8. Beslutsfattande

Beslutsamhet spelar en viktig roll i alla listan över kundtjänstfärdigheter. Du måste kunna bestämma det bästa tillvägagångssättet för att lösa kundernas problem. Hur löser du problemet? Kan du ge en lösning på plats eller behöver du eskalera? Vad mer kan du göra för att hjälpa kunden att få en bättre upplevelse? Alla dessa frågor är viktiga överväganden och du måste kunna komma till ett snabbt och bestämt beslut med hjälp av dina kritiska tänkande .

9. Anpassningsförmåga

Att ha goda kunskaper i kundservice innebär att kunna hantera andra människor på ett effektivt sätt. Och vi människor är notoriskt oförutsägbara. Varje kund har unika behov och varje dag kommer att ge nya utmaningar. Samma person kan kommunicera med dig på olika sätt beroende på deras omständigheter den aktuella dagen. Liknande situationer får olika kunder att reagera på olika sätt så det är viktigt att du har flexibiliteten att hantera olika situationer på olika sätt.

10. Tidshanteringsförmåga

Time management är förmodligen inte det första man tänker på när det kommer till kompetens som behövs för kundservice. Men att kunna hantera din tid effektivt är en viktig faktor. Du måste erbjuda bra service till den kund du har att göra med just nu, men det kommer alltid att finnas andra kunder som väntar. Det är viktigt att veta hur man hanterar varje kund effektivt och snabbt. Du måste också veta när du ska eskalera problemet eller skicka det vidare om du inte kan lösa det själv. Denna färdighet hjälper dig att hjälpa så många kunder som möjligt och undvika förvärrade situationer på grund av bristande lyhördhet. Och om du arbetar i en specialistkundserviceroll är chansen stor att du har tidsbaserade mål.

En stark CV-sammanfattning kommer att övertyga rekryteraren om att du är den perfekta kandidaten. Spara tid och välj ett färdigt personligt uttalande skrivet av karriärexperter och anpassa det efter dina behov iLiveCareers CV-byggare .

Skapa ditt CV nu cv byggare

Hur du inkluderar kundtjänstfärdigheter på ditt CV

När du har arbetat hårt för att utveckla och förbättra dina färdigheter för kundservice, måste du veta hur du tar med dem i ditt CV. Först kommer du att se hur du inkluderar kundtjänstfärdigheter i ett standard CV-format, avsnitt för avsnitt. Sedan kommer du att se en lista över bra kundtjänstrådgivares färdigheter att inkludera på ditt CV.

1. Börja med din CV-sammanfattning

Även känd som din CV-profil eller personligt uttalande , det är det korta stycket som fungerar som introduktionen till ditt CV. Så visa att du har den kompetens som behövs för kundservice redan från början. Inkludera din jobbtitel, hur mycket erfarenhet du har och en imponerande prestation eller färdighet relaterad till kundservice.

Kundtjänstkunskaper CV exempel – personlig profil

Engagerad och empatisk kundservicerådgivare med 6+ års erfarenhet av kundsupport. Tålmodig och mycket kunnig om produkter och tjänster med en beslutsamhet att lösa klagomål vid första kontaktpunkten. Dedikerad till att leverera positiva kundupplevelser genom professionell och personlig reklamationshantering.

2. Markera prestationer i avsnittet om din arbetserfarenhet

Din arbetserfarenhetssektion bör aldrig bara vara en lista över dina ansvarsområden. Använd den till maximal effekt genom att lyfta fram prestationer och prestationer som bevisar dina kundservicefärdigheter.

Varje post i din arbetshistorik bör ha 4–6 punkter som beskriver jobbet. Börja dem med CV-handlingsverb och strukturera dem med hjälp av prestationspåståenden. Med andra ord, säg inte bara vad du gjorde, utan förklara hur bra du gjorde det. Och kvantifiera dina prestationer och ditt ansvar med siffror där det är möjligt. Slutligen, läs jobbannonsen, se vilken kundserviceerfarenhet som krävs och se till att du riktar din egen erfarenhet och prestationer till just de jobbkraven.

Färdigheter för kundservice CV exempel—arbetserfarenhet avsnitt

Kundtjänstassistent

Orange Finance, London

September 2014–juli 2017

  • Tillhandahöll telefonsupport för 40 000+ kontoinnehavare över hela södra England.
  • Uppnådde en genomsnittlig samtalslösningstid på fem minuter, vilket slog lagets mål på sju minuter.
  • Fick fyra skriftliga kundkomplimanger för att ha levererat en kundupplevelse av hög kvalitet.
  • Upprätthöll en detaljerad och uppdaterad kunskap om Orange Finances produkter och tjänsteerbjudanden.

3. Skriv ett skräddarsytt kompetensavsnitt

Din CV-kompetenssektion följer din utbildningssektion . Det är frestande att bara kasta in så många kundtjänstfärdigheter som du kan tänka dig, men det kommer inte att göra dig någon tjänst hos rekryterare. Och på ett mer praktiskt sätt bör du sikta på en CV-längd på 1–2 sidor, så du är begränsad av utrymme. Du måste skriva ett kompetensavsnitt som är kortfattat och skräddarsytt för varje specifikt jobb du söker.

Gör detta genom att konsultera platsannonsen igen, denna gång notera alla de specifika kundtjänstfärdigheter som krävs. Inkludera sedan 5–10 av dina egna färdigheter på ditt CV, rikta dem så nära som möjligt mot jobbkraven. Och lägg till en kort mening till varje färdighet med bevis på hur du visar den.

Känner du att din kompetens är din starkaste tillgång som kandidat? Överväg att skriva ett kompetensbaserat CV som belyser dina förmågor snarare än specifika prestationer.

Kundtjänstkunskaper CV-exempel—kompetenssektion

  • CM programvara. Avancerad användare av Zoho desk och PureCloud.
  • Konfliktlösning. Lugnade utmanande kunder och löste de flesta klagomålen på FPOC framgångsrikt.
  • Tidshantering. Överträffade alla tidsbaserade mål för samtal väntar och lösning av klagomål.
  • Elasticitet. Bibehöll professionalism och positivitet trots hög arbetsbelastning och utmanande klagomål.
  • Skriftlig kommunikation. Utarbetade formella skriftliga svar i enlighet med företagets stilguider samtidigt som man säkerställde en professionell och medkännande ton.

4. Inkludera ytterligare avsnitt

Att bevisa att du har goda kundservicefärdigheter slutar inte med din kompetensavdelning. Att lägga till extra avsnitt i ditt CV ger dig fler chanser att vinna över den rekryterande chefen med dina förmågor. Det hjälper också till att få dig att sticka ut som kandidat genom att gå utöver den vanliga CV-layouten .

Kundtjänstkunskaper CV-exempel – ytterligare avsnitt

Språk

  • Holländska - flytande

10 tips för att förbättra dina kundservicefärdigheter

Som jag redan har nämnt är att leverera bra kundservice en ständigt lärande process. Genom att genomföra formell utbildning och vara medveten om hur du interagerar med kunder kan du utveckla fantastiska kundservicefärdigheter. Så här förbättrar du dina färdigheter för kundservice:

1. Dra nytta av interna utbildningsmöjligheter

Arbetsgivarna är alltför medvetna om behovet av en högutbildad arbetskraft. Fler och fler företag erbjuder omfattande utbildningsprogram till sina anställda så fråga din chef vilka möjligheter som finns.

2. Forskning online utbildning

Även om din arbetsgivare inte erbjuder den utbildning du behöver har det aldrig funnits en bättre tid att ta initiativ och själv hitta utbildningsmöjligheter. Och allt är till hands på nätet. Som med alla utbildningstillfällen, gör din due diligence och kontrollera om leverantören du tittar på är korrekt ackrediterad. Och kolla in oberoende recensionstjänster som Trustpilot för att se åsikter från personer som har gått kursen tidigare.

3. Få råd om statligt stödd utbildning

Den svenska regeringen har en användbar portal med en mängd information om karriärkunskaper och utbildning. Ta en titt för att ta reda på mer om hur du kan förbättra dina kundservicefärdigheter.

4. Visa empati med dina kunder

Många av kundtjänstfärdigheterna du har sett är direkt relaterade till förmågan att känna empati med kunder. Om du arbetar för att förstå och identifiera dig med de känslor som kunden upplever och reagerar därefter kommer din inställning till kundservice att förbättras som ett resultat.

5. Förbättra dina hårda färdigheter

Kundservice består huvudsakligen av mjuka färdigheter , men för att leverera den effektivt måste du fräscha upp dina hårda färdigheter också. Lär dig att använda utrustningen, mjukvaran och systemen förknippade med kundtjänstuppgifter så att du kan hjälpa kunder med maximal hastighet och effektivitet.

6. Använd feedback

Lyssna på feedback från chefer och kollegor och om du inte får tillräckligt, be om det. Vidta sedan åtgärder för att ta itu med eventuella förbättringsområden. Notera också mätvärden om tillfredsställelse som din arbetsgivare har samlat in för att identifiera ytterligare förbättringsområden. Många kundtjänstfokuserade branscher lägger mycket kraft på att få kundfeedback, använd resultaten till din fördel som en möjlighet att förbättra.

7. Ta kundservice på allvar

Det är alldeles för lätt att avfärda goda kundservicekunskaper. Du kanske tror att du är i en roll som inte är kundinriktad eller arbetar för ett företag som inte erbjuder B2C-produkter och -tjänster. Men även när du enbart har att göra med andra företag är de dina kunder också. Och kundvårdskompetens gör att du också kan hantera dina egna kollegor mer professionellt. Nästan alla roller innefattar inslag av kundservice.

8. Lär dig att säga förlåt

Tyvärr innebär en stor del av kompetensen för kundservice att hantera kunder som känner att ett företag eller en organisation har svikit dem. Även om felet inte är ditt fel är det viktigt att kunna be om ursäkt. För det första är det ditt jobb och för det andra är det mycket lättare att ha att göra med en kund som känner sig nöjd.

9. Lös problemet

Det verkar uppenbart, men det är otroligt frustrerande för kunderna när de blir lurade med ursäkter och bombarderas med detaljerade tekniska förklaringar om varför deras problem uppstod. Kunder vill bara att deras problem ska lösas snabbt och effektivt. Så fokusera alltid på att lyssna på kunden för att ta reda på exakt vad problemet är, erbjud sedan en lösning själv eller om du inte kan, förmedla dem till en kollega som kan.

10. Håll dig lugn och fortsätt

Det är tidlösa råd för livet och för att utveckla färdigheter som behövs för kundservice. Behåll lugnet, var tjockhy och ta inte kundernas beteende personligt. Var alltid positiv och professionell för att förhindra att problem eskalerar utom kontroll. Och när du har att göra med en kund ansikte mot ansikte som också involverar ditt kroppsspråk, så håll det öppet och vänligt.

Du behöver inte vara expert på att skriva CV. ILiveCareers CV-byggare hittar du färdigt innehåll för varje bransch och position, som du sedan kan lägga till med ett enda klick.

Skapa ditt CV nu cv byggare

Tack för att du läste. Vi är engagerade i att leverera bra kundservicefärdigheter också, så om du har några frågor överhuvudtaget om den här artikeln eller behöver hjälp med att visa dina egna färdigheter, fråga i kommentarsfältet så hjälper vi dig gärna.

Hur vi granskar innehållet på LiveCareer

Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och stämmer överens med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.

Om författaren

LiveCareers Svenska Redaktionsteam
LiveCareers Svenska Redaktionsteam

LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.

Följ oss

Betygsätt den här artikeln

Customer service skills

Genomsnitt:

Tack för betyget!
0  (0 gradering)

Letar du efter ett CV som får dig jobbet?

Prova vår CV-byggare nu
CV-exempel gjorda i vår CV-byggare

Liknande artiklar

Våra kunder anställdes av: