Exempel på följebrev för administrativ assistent för 2025
Våra kunder anställdes av:
Att hantera dagböcker, möten, beställningar och fakturor kan vara lätt för dig, men arbetsgivare är inte bara på väg att dela ut chanser för dig att bevisa dig själv. Du måste visa att du har rätt administrativ kompetens från början. Börjar med ditt följebrev.
Ditt följebrev för administrativ assistent måste visa hur organiserad, noggrann och hängiven du är i ditt arbete. Vårt exempel på följebrev för administratörsassistent kommer att ge dig intervjuer när du ändrar den med din information, och våra experttips hjälper dig att segla rakt igenom.
I den här guiden ser du ett exemplariskt följebrev för en administrativ assistent. Du kommer också att förstå hur man skriver ett personligt brev för administrativ assistent i några få steg. Slutligen får du tips och expertexempel för att skriva ett perfekt följebrev för adminassistenten.

Följebrev för administrativ assistent Exempel
Ben Pike
12 Ormond Street
Mushål
TR19 0HS
07490829321
ben@pike.com
John Smith
HR-chef
Harris Ltd
1 kontorsväg
London
SW9 4UA
15 juni 2021
Kära John,
Som administrativ assistent med 7+ års erfarenhet och en bevisad meritlista i att spara chefer i genomsnitt 3 timmar i veckan, var jag glad över att se en ny utmaning på Harris Ltd öppna upp. Du beskrev behovet av någon med erfarenhet av att assistera inköpsteam, och min erfarenhet av att assistera två inköpsteam inom bostadsutvecklingsbranschen på Balfour Development gör att jag känner mig redo att ta mig an utmaningen.
Samtidigt som vi hjälpte inköps- och underleverantörsteamen, samarbetade vi i 17 bostadsprojekt i London och sydöstra England, med ett totalt marknadsvärde på £45 miljoner. Genom att koncentrera oss på dessa regioner hade vi en stabil pool av entreprenörer. Jag implementerade ett strikt system för tidsbeställning, vilket minskade onödiga möten med mindre konkurrenskraftiga eller pålitliga entreprenörer. Detta sparade ett team på 24 chefer i genomsnitt 3 timmar i veckan (många skulle sitta fast i samma möten), eller över 3600 timmar per år. Vi implementerade även Uppler för våra inköpsprocesser, vilket sparade ca. 150 000 pund om året. Min roll var att följa upp leverantörer för att ladda upp deras kataloger till systemet och hålla dem uppdaterade. I processen byggde vi en databas som enkelt kunde jämföra lokala leverantörer, och jag föreslog att den skulle licensieras till andra mindre utvecklingsföretag, som vi nu har implementerat för 3 företag med en hastighet av £30 000 per år vardera.
Jag är övertygad om att mitt tillvägagångssätt med fokus på detaljer och optimering överträffar förväntningarna på någon i rollen som administratörsassistent, varför jag är säker på att du kommer att vara nöjd med de besparingar och förbättringar jag kan hjälpa dig att göra på Harris Ltd.
När skulle vara ett bra tillfälle för oss att diskutera de upphandlingsverktyg du använder i din bransch? Jag är väldigt intresserad av att snabbt förstå hur det skiljer sig från byggbranschen.
Med vänlig hälsning,
Ben Pike
Nu vet du vad du ska inkludera i ett följebrev för en administrativ assistent. Låt oss se hur du skriver ditt eget personliga brev som kommer att fylla din kalender med intervjuer.
1. Använd en professionell rubrik och en ordentlig hälsning
Lista din kontaktinformation (inklusive e-post och telefon) justerad till höger. Nedan listar du informationen om anställningschefen till vänster, datum och ämne för följebrevet. Utrymme alla dessa sektioner med tomma rader.
Hur adresserar man ett följebrev? Undvik allmänna hälsningar som "Dear Sir/Madam" om de inte är oundvikliga. Vanligtvis, någonstans i platsannonsen, företagets webbplats eller LinkedIn hittar du personen som kommer att hantera ditt ansökningsbrev .
Följebrev för administrativ assistent—header
Ben Pike
12 Ormond Street
Mushål
TR19 0HS
07490829321
ben@pike.com
John Smith
HR-chef
Harris Ltd
1 kontorsväg
London
SW9 4UA
15 juni 2021
RE: Befattning som adminassistent
Kära John,
Du kan justera varje följebrev som skapas i byggaren för att möta jobbkraven. Välj namnet på ditt yrke och det företag som du söker till, så anpassar LiveCareers följebrevsbyggare automatiskt innehållet åt dig. Skapa ett följebrev snabbare än du någonsin trodde var möjligt och ansök om jobbet på rekordtid.

2. Öppna ditt följebrev för administrativ assistent på ett övertygande sätt
Har du någonsin sett tidningar levereras till en butik på morgonen? Tunga, tjocka pappersbuntar. För de mest konkurrenskraftiga positionerna kommer följebrev från adminassistenten så. Hundratals. Så, hur fångar du uppmärksamhet? På samma sätt som en tidning — med en rubrik.
Öppna ditt personliga brev med 40-80 ord som förklarar din mest unika prestation och hur du anpassar dig till företagets specifika behov. Börja med att lista dina år av erfarenhet och avsluta med att relatera till vad du kan göra för dem.
Följebrev för administrativ assistent – öppningsexempel
Som administrativ assistent med 7+ års erfarenhet och en bevisad meritlista i att spara chefer i genomsnitt 3 timmar i veckan, var jag glad över att se en ny utmaning på Harris Ltd öppna upp. Du beskrev behovet av någon med erfarenhet av att assistera inköpsteam, och min erfarenhet av att assistera två inköpsteam inom bostadsutvecklingsbranschen på Balfour Development gör att jag känner mig redo att ta mig an utmaningen.
3. Diskutera dina prestationer i andra stycket
Huvudstycket i ditt följebrev för administrativ assistent bör förklara dina två eller tre viktigaste prestationer lite mer djupgående. Dessa bör inte vara dina största prestationer, utan de som ligger mest i linje med arbetsgivarens mål.
När du skriver ett personligt brev , gör inte en tråkig tvättlista med ansvarsområden. Fokusera på hur du är unik i ditt förhållningssätt och de resultat du får.
Gör ditt bästa för att lägga din inverkan på siffror, fokusera på varje besparing och förbättring du har gjort som skulle vara relevant för din nya position. Detta bör sluta på mellan 120 och 200 ord (och inte mer eftersom rekryteringschefer föredrar korta följebrev ).
Om du är fast besluten att utveckla din karriär, överväg att gå med i ett professionellt organ som Institute of Administrative Management för att få tillgång till ovärderliga resurser och utbildning. Det kommer snabbt att stärka ditt CV och ditt motivationsbrev om de ser karga ut.
Följebrev för administrativ assistent – exempel i huvudstycket
Samtidigt som vi hjälpte inköps- och underleverantörsteamen, samarbetade vi i 17 bostadsprojekt i London och sydöstra England, med ett totalt marknadsvärde på £45 miljoner. Genom att koncentrera oss på dessa regioner hade vi en stabil pool av entreprenörer. Jag implementerade ett strikt system för tidsbeställning, vilket minskade onödiga möten med mindre konkurrenskraftiga eller pålitliga entreprenörer. Detta sparade ett team på 24 chefer i genomsnitt 3 timmar i veckan (många skulle sitta fast i samma möten), eller över 3600 timmar per år. Vi implementerade även Uppler för våra inköpsprocesser, vilket sparade ca. 150 000 pund om året. Min roll var att följa upp leverantörer för att ladda upp deras kataloger till systemet och hålla dem uppdaterade. I processen byggde vi en databas som enkelt kunde jämföra lokala leverantörer, och jag föreslog att den skulle licensieras till andra mindre utvecklingsföretag, som vi nu har implementerat för 3 företag med en hastighet av £30 000 per år vardera.
Du behöver inte skapa något innehåll själv. LiveCareers Skapa ditt CV nu kommer automatiskt att föreslå det bästa innehållet för ditt följebrev med färdiga exempel och experttips.

4. Avsluta ditt personliga brev med en uppmaning till handling
Det sista stycket på 60-80 ord ska dra ihop allt och återigen upprepa exakt vilken inverkan du kan ha på din nya arbetsgivares verksamhet. Var säker men inte löjlig när du anger din ambition.
Var utåtriktad och be om en intervju eller ring nedan, i en enda mening, för att diskutera detaljer om jobbet eller dina resultat. Avsluta ditt följebrev med en ordentlig avslutning , till exempel "Bästa hälsningar".
Följebrev för administrativ assistent – avslutande exempel
Jag är övertygad om att mitt tillvägagångssätt med fokus på detaljer och optimering överträffar förväntningarna på någon i rollen som administratörsassistent, varför jag är säker på att du kommer att vara nöjd med de besparingar och förbättringar jag kan hjälpa dig att göra på Harris Ltd.
När skulle vara ett bra tillfälle för oss att diskutera de upphandlingsverktyg du använder i din bransch? Jag är väldigt intresserad av att snabbt förstå hur det skiljer sig från byggbranschen.
Med vänlig hälsning,
Ben Pike
5. Använd ett företagsformat för din administrativa assistent för personligt brev
Du kommer inte att anställas för administratörsuppgifter om du inte kan få rätt format och layout på ditt personliga brev . Jobbet är mycket svårare än så. Visa att du förstår affärskommunikation och standardkonventioner genom att följa dessa tips:
Administrativ assistent följebrevets längdregler
Hur långt bör ett följebrev vara?
- Minst en halv sida A4, upp till 1 sida A4.
- Inledande stycke – mellan 60 och 80 ord
- Huvudtext – mellan 120 och 200 ord
- Avslutande stycke – mellan 40 och 60 ord
- Uppmaning – max två rader
- Med vänlig hälsning eller annan professionell hälsning
- 200-350 ord totalt
Matcha CV:t
Ditt personliga brev och CV bör matcha – de är två delar av samma dokument, inte separata. Om du använder en enkel mall för personligt brev, undvik då snygga CV-mallar och vice versa.
Välj ett lättläst typsnitt
Riskera inte irritationen för en anställningschef genom att använda ett teckensnitt som är för litet eller för snyggt. Hitta ett snyggt utseende med ett typsnitt mellan storlekarna 10 och 12, och klassiska typsnitt som Arial, Calibri eller Noto.
Använd vitt utrymme
Använd rader med blanksteg för att separera avsnitt och stycken. Om du har avslutat med ett mycket blockigt mittstycke, kan du dra ut tre punkter för bättre följebrevsstruktur .
Ställ in jämna marginaler
Centrera ditt följebrev för administrativ assistent genom att använda jämna 1-tums marginaler på alla sidor . Om ditt allmänna följebrev är kortare än de flesta kan du utöka detta till 1,5 tum för att förbättra presentationen. Det ser bättre ut än att gå till en löjlig teckenstorlek.
Ett personligt brev för ett jobb
Tjänsten som administratörsassistent är otroligt bred. Du kommer att dela många gemensamma ansvarsområden mellan branscher, men det kommer att finnas detaljer, nyanser och specialistteman i var och en.
Undersök noggrant varje företag du ansöker till för att hitta den bästa passformen. När du väl hittar ett företag du vill arbeta för är det enkelt att skräddarsy ditt personliga brev och CV. När du väl har gjort det och visat genuint intresse kan du inte låta bli att bli intervju.
Att visa en "kulturpassning" är mycket viktigt för de flesta företag, så slå upp deras värderingar och sätt att arbeta.
Spara som PDF
Vilket är det bästa formatet för ett följebrev ? Spara i PDF-format för att skydda din formatering, såvida du inte ber om ditt CV i en *.doc. Såvida du inte skriver ett följebrev via e-post .
Enbart ett personligt brev räcker helt enkelt inte – du behöver också ett slagkraftigt CV. Skapa ditt CV på några minuter. Följ bara vår guide och fyll i varje CV-avsnitt med färdigt innehåll. Kom igång genom att välja en professionell CV-mall .

Svarar detta på hur man skriver ett personligt brev för administrativ assistent? Har du fler frågor om vad som ska inkluderas? Tyckte du att exemplet på följebrevet för administrativ assistent var användbart? Låt oss veta i en kommentar!
Hur vi granskar innehållet på LiveCareer
Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och stämmer överens med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.
Om författaren

LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.
Betygsätt den här artikeln
Administrative assistant cover letter
Genomsnitt:
Letar du efter ett CV som får dig jobbet?
Prova vår CV-byggare nu
Liknande artiklar
Våra kunder anställdes av: