Renare följebrev: exempel och hur man skriver (+mall)
Våra kunder anställdes av:
Att vara en bra städare kräver mer än bara förmågan att effektivt ta bort smuts och smuts. Du behöver motståndskraft, organisations- och tidshanteringsförmåga och specialistkunskaper om städutrustning och material.
Att göra jobbet väl kräver erfarenhet och specialistkunskap och på en konkurrensutsatt arbetsmarknad måste du polera dina meriter till en spegelglans för att bli uppmärksammad. Det bästa sättet att se till att din jobbansökan är gnistrande ren är att skriva ett enastående städarebrev.
Och vi är här för att hjälpa till med ett exempel på följebrev för städjobb och en enkel steg-för-steg-guide om hur du skriver det perfekta städbrevet.

Enligt uppgifter från vår byggare*:
- Våra användare skapar tillsammans över 137 000 personliga brev varje månad.
- Den genomsnittliga tiden för att skapa ett personligt brev är 12 minuter och 20 sekunder.
- Att skapa följebrev är vanligast bland företagstjänster och administrationschefer och minst vanligt bland gatuförsäljare (exklusive mat).
*Uppgifterna kommer från en period av de senaste 12 månaderna (september 2023-september 2024).
Exempel på renare följebrev
Eric Bailey
57 Gränsväg
London
SW17 2ND
0777 777 7777
ebaily_lcuk@gmail.com
30 november 2020
Frank Bexley
Verksamhetschef
Newton Property Services
64 Gillingham Lane
SW12 3FR
Kära herr Bexley,
Som en pålitlig städare med 5+ års erfarenhet av komplexa miljöstädningsjobb var jag glad över att se din öppning för en specialiststädare. Jag är djupt engagerad i mitt arbete som städare och har en stolt 100% kundnöjdhet. Jag är övertygad om att jag har kompetensen för att bli framgångsrik i denna roll, inklusive att använda en rad specialiserade städutrustningar och produkter, och ha kunskap om en mängd olika städtekniker. Jag skulle älska att använda mina kunskaper för att hjälpa Newton Property Services befästa sitt rykte som en av södra Londons bästa leverantörer av underhålls- och städtjänster.
I min nuvarande roll på Eden Environmental Services fokuserar jag på säkert bortskaffande av farligt avfall. Detta inkluderar lyhört och effektivt städarbete på brottsplatsen och djuprengöring för inhemska hamstrare. Jag gör också inledande bedömningar och offerter och bara under det senaste året har effektiviteten i mitt teams arbete hjälpt till att generera £50 000 i intäkter genom personliga rekommendationer. Min förmåga att utföra ett högkvalitativt arbete och ge vänlig service nämndes också i 10 officiella komplimanger från nöjda kunder. Jag är säker på att min förmåga att utbilda ny personal för att ge utmärkt service samtidigt som jag upprätthåller säkra arbetsförhållanden också skulle vara en tillgång för Newton Property Services.
Jag är övertygad om att min bevisade förmåga att ta itu med de mest utmanande städjobben kommer att bidra till ökad affär och hög kundnöjdhet. Jag är mycket väl disciplinerad och motiverad att utföra mina arbetsuppgifter med känsla för detaljer. Jag har också en mycket god tidshantering och problemlösningsförmåga.
Tack för din tid, och låt mig veta när vi kan boka en tid för att diskutera rollen vidare och låt mig förklara hur min långa erfarenhet kan hjälpa dig att fortsätta leverera det allra bästa inom specialiststädning.
Med vänliga hälsningar,
Eric Bailey
Låt oss nu ta en titt på hur man skriver ett renare följebrev som är polerat till perfektion.
1. Använd en ordentlig rubrik och rätt hälsning
Ditt renare följebrev ska vara lika snyggt som ditt arbete. Följebrev är trots allt ett formellt affärsdokument och måste anges exakt. Så från toppen, så här adresserar du ett följebrev .
Skriv dina personliga uppgifter inklusive din e-postadress och ditt telefonnummer till höger. Lämna sedan ett mellanslag och skriv datumet. Växla tillbaka till vänsterjustering, lämna ett annat utrymme och skriv anställningschefens kontaktuppgifter.
Börja sedan ditt brev med att använda rätt hälsning. "Kära [anställningschefens namn]" är bäst. Och om du inte har deras namn, välj "Dear Hiring Manager" istället för "To Whom It May Concern" eller "Dear Sir/Madam". Det är mycket varmare och mer personligt.
Följebrev för städjobb — rubrik
Eric Bailey
57 Gränsväg
London
SW17 2ND
0777 777 7777
ebaily_lcuk@gmail.com
30 november 2020
Frank Bexley
Verksamhetschef
Newton Property Services
64 Gillingham Lane
SW12 3FR
Kära herr Bexley,
Du kan justera varje följebrev som skapas i byggaren för att möta jobbkraven. Välj namnet på ditt yrke och det företag som du söker till, så anpassar LiveCareers följebrevsbyggare automatiskt innehållet åt dig. Skapa ett följebrev snabbare än du någonsin trodde var möjligt och ansök om jobbet på rekordtid.

2. Börja starkt på ditt renare följebrev
Anställande chefer är ett hektiskt gäng och om du inte fångar deras uppmärksamhet omedelbart kommer de bara att gå vidare till nästa kandidat. Så ditt öppningsbrev måste få dig att sticka ut genom att lyfta fram en imponerande professionell prestation och förklara hur dina färdigheter kan hjälpa arbetsgivaren att nå sina mål. Håll det här avsnittet till 40–80 ord långt.
Exempel på öppning av följebrev för rengöring
Som en pålitlig städare med 5+ års erfarenhet av komplexa miljöstädningsjobb var jag glad över att se din öppning för en specialiststädare. Jag är djupt engagerad i mitt arbete som städare och har en stolt 100% kundnöjdhet. Jag är övertygad om att jag har kompetensen för att bli framgångsrik i denna roll, inklusive att använda en rad specialiserade städutrustningar och produkter, och ha kunskap om en mängd olika städtekniker. Jag skulle älska att använda mina kunskaper för att hjälpa Newton Property Services befästa sitt rykte som en av södra Londons bästa leverantörer av underhålls- och städtjänster.
3. Lägg till fler prestationer i andra stycket
Vad ska du inkludera i ditt personliga brev? Välj två eller tre framstående prestationer från ditt renare CV som matchar de jobbkrav som anges i annonsen. Det finns 1,63 miljoner människor som arbetar inom svensk städ- och hygiensektor. Det är mycket konkurrens, så att lägga till dessa prestationer i ditt personliga städbrev hjälper dig att gå före.
Öka den effekten ännu mer genom att lägga till siffror för att visa exakt hur effektiv du är och vilken effekt du kommer att få. Det handlar inte bara om att du kan städa, det handlar om hur bra du kan göra det. Det här avsnittet av ditt personliga brev bör vara någonstans mellan 120 och 200 ord långt.
Renare följebrev – exempel i huvudstycket
I min nuvarande roll på Eden Environmental Services fokuserar jag på säkert bortskaffande av farligt avfall. Detta inkluderar lyhört och effektivt städarbete på brottsplatsen och djuprengöring för inhemska hamstrare. Jag gör också inledande bedömningar och offerter och bara under det senaste året har effektiviteten i mitt teams arbete hjälpt till att generera £50 000 i intäkter genom personliga rekommendationer. Min förmåga att utföra ett högkvalitativt arbete och ge vänlig service nämndes också i 10 officiella komplimanger från nöjda kunder. Jag är säker på att min förmåga att utbilda ny personal för att ge utmärkt service samtidigt som jag upprätthåller säkra arbetsförhållanden också skulle vara en tillgång för Newton Property Services.
Du behöver inte skapa något innehåll själv. LiveCareers Skapa ditt CV nu kommer automatiskt att föreslå det bästa innehållet för ditt följebrev med färdiga exempel och experttips.

4. Avsluta ditt städbrev med en uppmaning
Det sista stycket i ditt städbrev måste avslutas starkt och övertyga rekryteringschefen att ta din ansökan vidare. Förklara hur din erfarenhet och kompetens kan gynna arbetsgivaren och bidra till att ge resultat.
Be sedan på en separat rad nedan att få diskutera hur du kan bidra positivt till verksamheten. Skriv sedan av med rätt formella stängning. "Med vänliga hälsningar" om du adresserade brevet till en namngiven person och "Med vänlig hälsning" om det var adresserat anonymt. Begränsa ditt personliga brev som slutar till 60–80 ord.
Renare följebrev – avslutande exempel
Jag är övertygad om att min bevisade förmåga att ta itu med de mest utmanande städjobben kommer att bidra till ökad affär och hög kundnöjdhet. Jag är mycket väl disciplinerad och motiverad att utföra mina arbetsuppgifter med känsla för detaljer. Jag har också en mycket god tidshantering och problemlösningsförmåga.
Tack för din tid, och låt mig veta när vi kan boka en tid för att diskutera rollen vidare och låt mig förklara hur min långa erfarenhet kan hjälpa dig att fortsätta leverera det allra bästa inom specialiststädning.
Med vänliga hälsningar,
Eric Bailey
5. Visa överförbara färdigheter när du skriver ett renare följebrev utan erfarenhet
Känn dig inte skrämd av detta råd om du försöker skriva ett städbrev utan erfarenhet. Följ exakt samma råd för din layout och formatering. Och du bör också följa samma råd för att lyfta fram dina kunskaper och erfarenheter. Men du har ingen erfarenhet, säger du. Hur är det möjligt?
Nyckeln är att fokusera på överförbara färdigheter och erfarenheter. Tänk på tidigare jobb, utbildning, livserfarenhet, volontärarbete etc. Ta sedan en titt på platsannonsen och notera vilken erfarenhet och kompetens den kräver.
Skriv sedan ditt renare följebrev utan erfarenhet genom att använda dina överförbara färdigheter och erfarenheter för att sälja dig själv som en idealisk kandidat. Släng in lite entusiasm för jobbet, lite kunskap om företaget, plus vilja att lära och du kommer att vara redo.
6. Använd en professionell städare följebrev format
Ett följebrev ska vara lika snyggt och snyggt som ditt bästa städarbete. Det här är reglerna du måste följa för ett perfekt följebrevsformat .
Rengöring av följebrevets längdregler
- Vilken är den bästa längden på följebrevet ? Sikta på 250–300 ord, en halv A4-sida upp till max en hel A4-sida. Inte mer.
- Första stycket. 40 till 80 ord.
- Huvuddel paragraf. 120 till 200 ord.
- Avslutande stycke. 60 till 80 ord.
Matcha ditt CV
Strukturen för ditt personliga brev och din CV-struktur bör matcha – de utgör en del av samma dokument.
Välj ett lättläst typsnitt
Använd en enkel mall och när det kommer till typsnitt, håll dig till grunderna och undvik allt för snyggt eller för litet, 10–12 poäng är bäst. Beprövade klassiker som Times New Roman, Arial, Calibri och Garamond gör alla säkra val. De bästa CV-teckensnitten fungerar också för följebrev.
Använd vitt utrymme
En snygg följebrevslayout bör alltid använda vitt utrymme, luckorna mellan avsnitt och stycken. Det hjälper till att rikta läsarens blick och gör ditt innehåll lättare att läsa. Ett bra sätt att lägga till blanksteg och dela upp det största textblocket är att använda punktpunkter för att markera professionella prestationer i huvudstycket.
Använd jämna marginaler
Rama in ditt innehåll och maximera det vita utrymmet ytterligare genom att lägga till en tums marginaler på varje sida av sidan av ditt renare följebrev. Om du har skrivit ett kort följebrev kan du utöka detta till 1,5 tum för bättre presentation.
Ett nytt följebrev för varje jobb
De exakta jobbkraven kommer att skilja sig från företag till företag. Du kommer att öka dina chanser om du undersöker varje ledigt jobb och riktar ditt personliga brev till företagets krav.
När du skriver ett följebrev från grunden för varje jobbansökan blir du uppmärksammad av anställande chefer och har större chans att ses som den perfekta kandidaten. Att visa en "kulturpassning" och att du har ansträngt dig för att undersöka rollen är det bästa sättet att bli anställd.
Spara som PDF
Vårt sista tips – spara ditt renare följebrev som en PDF om inte platsannonsen säger något annat. Det håller ditt följebrev i perfekt form , bevarar din formatering och ser till att ditt följebrev är läsbart på vilken enhet som helst.
Enbart ett personligt brev räcker helt enkelt inte – du behöver också ett slagkraftigt CV. Skapa ditt CV på några minuter. Följ bara vår guide och fyll i varje CV-avsnitt med färdigt innehåll. Kom igång genom att välja en professionell CV-mall .

Finns det något mer du skulle vilja veta om att skriva ett följebrev för städjobb? Vill du ha råd om hur man skriver ett följebrev till en städare utan erfarenhet? Fråga bara i kommentarsfältet så hjälper vi dig gärna.
Hur vi granskar innehållet på LiveCareer
Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och stämmer överens med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.
Om författaren

LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.
Betygsätt den här artikeln
Cleaner cover letter example
Genomsnitt:
Letar du efter ett CV som får dig jobbet?
Prova vår CV-byggare nu
Liknande artiklar
Våra kunder anställdes av: