1. Kundtjänst följebrev exempel och tips

Kundtjänst följebrev exempel och tips

LiveCareers Svenska Redaktionsteam
•  Uppdaterad:

Våra kunder anställdes av:

Det spelar ingen roll om du accepterar returer av hoverboards, felsöker problem eller bara säger åt någon att slå på och stänga av den igen. Du måste ha rungande auktoritet, ha kontroll och ha förtroende för att du kommer fram till en tillfredsställande lösning.

Ditt kundtjänstbrev måste låta dessa färdigheter lysa igenom. Låt oss försäkra den anställde chefen att allt kommer att ordna sig, utan att stänga av och slå på det igen. I den här guiden hittar du ett exempel på kundtjänstbrev och du lär dig hur du skriver det steg för steg. Efter läsningen vet du hur du finslipar ett personligt brev för kundtjänstjobb, vilket hjälper dig att säkra det du vill ha mest.

Skapa ditt CV nu

Skapa ditt CV nu exempel på kundtjänstföljebrev

 

Exempel på kundtjänstföljebrev

Faith Cartwright

34 Bridge Street

Crewkerne

CM9 6XY

07590876732

faith@cartwright.com

John Smith

Chef

iO Telecom

1 satellitväg

Gillingham

NR34 8AS

15 maj 2021

Kära John,

Eftersom jag är en kundtjänstspecialist med 3+ års erfarenhet inom telekommunikations- och ISP-branschen, har jag en bevisad meritlista med att behålla kunder som är 37 % högre än företagets genomsnitt på Orange. Jag är redo att utnyttja dessa kunskaper för att minska avbokningar och återbetalningar för iO Telecom.

I min nuvarande position ringer och tar jag emot 125+ samtal om dagen från nya och befintliga kunder. Jag håller en 96% kundnöjdhet, vilket är 10% över företagets genomsnitt. Även om det är en problemlösningsroll i sin essens, har jag kunnat implementera några NLP-uppförsäljningstekniker för att driva uppgraderingar, vilket skapade £15 000 i nya intäkter. Dessa resultat har lett till att jag har blivit utvald att utbilda nya och befintliga kundtjänstkollegor, och jag har hittills utbildat och tagit med 4 nyanlända och uppdaterat det befintliga teamet på 12 om nya policyer. Genom att implementera de NLP-tekniker jag använder vid problemsamtal har jag kunnat förbättra kundbehållningen med 8 % för hela teamet.

Jag är övertygad om att min beprövade meritlista inom merförsäljning, konfliktlösning och kollegautbildning kommer att leda till förbättrat kundbehållande och mer intäkter för iO Telecom.

När skulle det vara ett bra tillfälle att boka ett möte för att diskutera hur vi kan implementera NLP-tekniker vid klagomålssamtal?

Med vänlig hälsning,

Faith Cartwright

Låt oss nu se hur du skriver ditt eget följebrev till kundtjänst som kommer att få dina rader glödheta.

1. Använd en professionell rubrik och en ordentlig hälsning i ditt kundtjänstbrev

Först till kvarn. Så här adresserar du ett följebrev . Justera dina kontaktuppgifter, inklusive e-post och telefonnummer till höger. Släpp ett mellanslag och ange namn, position och adress för den anställde, riktad till vänster. Anteckna datumet och ämnet för brevet nedan.

Använd en ordentlig hälsning, tilltala rekryteringschefen med förnamn om möjligt. Det är bättre än att använda en allmän hälsning som "Till vem det kan beröra".

Följebrev till kundtjänst – rubrik

Faith Cartwright

34 Bridge Street

Guldhängare

CM9 6XY

07590876732

faith@cartwright.com

John Smith

Chef

iO Telecom

1 satellitväg

Gillingham

NR34 8AS

15 maj 2021

RE: Kundtjänstrepresentant

Kära John,

Du kan justera varje följebrev som skapas i byggaren för att möta jobbkraven. Välj namnet på ditt yrke och det företag som du söker till, så anpassar LiveCareers följebrevsbyggare automatiskt innehållet åt dig. Skapa ett följebrev snabbare än du någonsin trodde var möjligt och ansök om jobbet på rekordtid.

Skapa ditt CV nu följebrevsbyggare

2. Öppna ditt kundtjänstföljebrev kraftigt

CSR-följebrev och CV:n är en krona ett dussin. På grund av detta kommer ingen av dem att få en djupgående titt direkt.

Så i det inledande stycket av ditt följebrev gör dig själv att sticka ut med en stark, relevant prestation som stämmer överens med deras mål, och förklara hur du kan tillämpa dessa färdigheter på den nya arbetsgivarens situation. Begränsa detta till 40-80 ord.

Exempel på kundtjänstföljebrev – öppning

Eftersom jag är en kundtjänstspecialist med 3+ års erfarenhet inom telekommunikations- och ISP-branschen, har jag en bevisad meritlista med att behålla kunder som är 37 % högre än företagets genomsnitt på Orange. Jag är redo att utnyttja dessa kunskaper för att minska avbokningar och återbetalningar för iO Telecom.

3. Visa prestationer i andra stycket i ditt följebrev för kundtjänst

Vad ska du inkludera i huvuddelen av ditt följebrev? Välj de 2 eller 3 prestationer från ditt kundtjänst-CV som mest exakt matchar de krav som arbetsgivaren beskriver i platsannonsen. Understryka kundtjänstfärdigheterna som hjälpte dig att lyckas i dina tidigare roller.

Försök att lägga din inverkan i siffror genom att uppskatta volymen av frågor du bearbetar, din effektivitet, besparingar, förbättringar eller prestationer du gjort. Vem som helst kan ta telefonen. Men du får magin att hända.

Detta utgör majoriteten av ditt CSR-ansökanbrev och bör innehålla någonstans mellan 120 och 200 ord.

Exempel på kundtjänstföljebrev – huvudstycke

I min nuvarande position ringer och tar jag emot 125+ samtal om dagen från nya och befintliga kunder. Jag håller en 96% kundnöjdhet, vilket är 10% över företagets genomsnitt. Även om det är en problemlösningsroll i sin essens, har jag kunnat implementera några NLP-uppförsäljningstekniker för att driva uppgraderingar, vilket skapade £15 000 i nya intäkter. Dessa resultat har lett till att jag har blivit utvald att utbilda nya och befintliga kundtjänstkollegor, och jag har hittills utbildat och tagit med 4 nyanlända och uppdaterat det befintliga teamet på 12 om nya policyer. Genom att implementera de NLP-tekniker jag använder vid problemsamtal har jag kunnat förbättra kundbehållningen med 8 % för hela teamet.

Du behöver inte skapa något innehåll själv. LiveCareers Skapa ditt CV nu kommer automatiskt att föreslå det bästa innehållet för ditt följebrev med färdiga exempel och experttips.

Skapa ditt CV nu följebrevsbyggare

4. Avsluta ditt kundtjänstbrev med en uppmaning

Det sista stycket i ditt CSR-följebrev bör binda ihop de lösa trådarna och förklara exakt hur dina prestationer och beprövade hårda och mjuka färdigheter kommer att ge resultat för din nya arbetsgivare.

Begränsa ditt personliga brev som slutar till 60-80 ord. Nedan, i en enda mening, be om en intervju eller ring för att diskutera hur du kan börja förbättra deras verksamhet. Skriv under ditt ansökningsbrev med en formell avslutning, till exempel "Bästa hälsningar".

Exempel på kundtjänstföljebrev – stängning

Jag är övertygad om att min beprövade meritlista inom merförsäljning, konfliktlösning och kollegautbildning kommer att leda till förbättrat kundbehållande och mer intäkter för iO Telecom.

När skulle det vara ett bra tillfälle att boka ett möte för att diskutera hur vi kan implementera NLP-tekniker vid klagomålssamtal?

Med vänlig hälsning,

Faith Cartwright

5. Använd en professionell kundtjänst följebrev format

Precis som på ditt telefonsätt måste ditt personliga brev från arbetslivserfarenhet visa förtroende och lugn och vara snyggt organiserat och kontrollerat. Följ dessa enkla följebrevsregler för formatering :

Längdregler för kundtjänstföljebrev

  • Hur långt bör ett följebrev vara? 200-350 ord totalt. Från en halv sida A4, upp till 1 sida A4.
  • Inledande stycke – mellan 60 och 80 ord
  • Huvudtext – mellan 120 och 200 ord
  • Avslutande stycke – mellan 40 och 60 ord

Matcha kundtjänstens CV

Strukturen på ditt personliga brev och CV bör matcha – eftersom de bildar ett helt dokument tillsammans. Hitta en genväg till ditt CV för kundtjänstrådgivare .

Välj ett lättläst typsnitt

Använd en enkel mall och gör det inte svårt för ögonen genom att använda ett teckensnitt som är för litet eller för snyggt. Håll dig mellan storlek 10 och 12 och välj en klassiker som Arial, Noto, Garamond eller standard Calibri.

Använd vitt utrymme

En snygg följebrevslayout kommer att rikta läsarens blick genom att lämna mellanrum mellan avsnitt och stycken. Om du har ett stort block med text i mitten, överväg att ta ut några punkter för att organisera det snyggt.

Använd jämna marginaler

Centrera och placera ditt kundtjänstföljebrev genom att ställa in jämna 1-tums marginaler på alla sidor. Om ditt personliga brev är kortare än de flesta kan du utöka detta till 1,5 tum för att förbättra presentationen.

Ett personligt brev för ett jobb

Kundservice skiljer sig från företag till företag. Olika branscher, olika förhållningssätt. För att maximera dina chanser, undersök varje företag du ansöker till och rikta ditt personliga brev och CV till deras krav. Du kan också skicka följebrev via e-post .

När du skriver ett nytt följebrev från grunden för varje ansökan har du större chans att uppfattas som den perfekta kandidaten. Forskningen kommer också att låta dig få en känsla för om du verkligen vill arbeta där. Att visa en "kulturpassning" är ett säkert sätt att bli anställd.

Spara ditt kundtjänstbrev i PDF

Ett sista tips: Såvida du inte ombeds att ange ditt följebrev i *.doc-format, spara i PDF-format för att skydda din formatering och hålla ditt ansökningsbrev i perfekt form .

Enbart ett personligt brev räcker helt enkelt inte – du behöver också ett slagkraftigt CV. Skapa ditt CV på några minuter. Följ bara vår guide och fyll i varje CV-avsnitt med färdigt innehåll. Kom igång genom att välja en professionell CV-mall .

Skapa ditt CV nu cv byggare

Svarar detta på hur man skriver ett kundtjänstbrev? Har du fler frågor om vad som ska inkluderas? Tyckte du att exemplet på kundtjänstbrevet var användbart? Låt oss veta i en kommentar!

Hur vi granskar innehållet på LiveCareer

Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och överensstämmer med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.

Om författaren

LiveCareers Svenska Redaktionsteam
LiveCareers Svenska Redaktionsteam

LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.

Följ oss

Betygsätt den här artikeln

Customer service cover letter

Genomsnitt:

Tack för betyget!
0  (0 gradering)

Letar du efter ett CV som får dig jobbet?

Prova vår CV-byggare nu
CV-exempel gjorda i vår CV-byggare

Liknande artiklar

Våra kunder anställdes av: