Vissa lärare lämnar ett så bestående intryck att vi kan känna igen dem även efter 30 år, medan andra bleknar helt ur minnet. Vissa lärar-CV:n hamnar i papperskorgar, begravda i skrivbordslådor eller försvinner i skräppostmappar. Men sedan finns det de som får dig anställd på plats.
I den här artikeln kommer du att se ett undervisnings-CV som förtjänar ett A-betyg. Resten av guiden kommer att lära dig (oh, ironin!) hur du skriver ditt eget som inte skickas till baksidan av klassen. Du kommer också att lära dig hur du skriver en mall för expertundervisnings-CV (baserad på många exempel för att inspirera din kreativa anda).
Skapa ett effektivt CV på några minuter.Välj en professionell CV-malloch fyll i varje avsnitt av ditt CV på ett ögonblick med hjälp av färdigt innehåll och experttips.
Passionerad och dynamisk konst- och designlärare med 7+ års erfarenhet av att leverera engagerande och innovativa lektioner över Key Stage 3 och Key Stage 4, med klassstorlekar på upp till 31 elever. Bidrog till att Clapham Academy uppnådde ett "Outstanding" Ofsted-betyg. Konsekvent erkänd för utmärkta lektionsplanering och leverans. Ledde framgångsrikt flera KS4-elever till pallplaceringar i regionala konsttävlingar. Jag vill nu anta en ny utmaning i en mer mångsidig och fartfylld skolmiljö i innerstaden.
Arbetslivserfarenhet
Konst & Design lärare
Clapham Academy, London
september 2017 – nu
Levererade den nationella läroplanen för KS3 och KS4, inklusive GCSE Art & Design, till klasser med upp till 31 elever.
Designade och implementerade kreativa lektionsplaner som uppmuntrade uttrycksfrihet på KS3, vilket resulterade i en ökning med 21 % av elever som valde konst och design på GCSE-nivå.
Engagerade KS4-studenter genom en blandning av interaktiva gruppsessioner och fokuserat individuellt arbete, vilket ledde till en ökning av A*–C-betygen från 72 % till 91 % i GCSE Art & Design.
Samarbetade med kollegor för att stödja elever i riskzonen, utvecklade ett program med raster och konstsessioner efter skolan, vilket ledde till förbättrat elevernas engagemang.
Etablerade konsekvent kommunikation med föräldrar via skolportalen, vilket bidrog till en 35 % minskning av elevernas frånvaro.
Förhandlade fram en betydande rabatt på bulkköp av ritplattor och Adobe Photoshop-licenser, vilket sparade skolan £3 500.
Bidrog till att skolan uppnådde ett "Outstanding" Ofsted-betyg under denna period.
Utbildning
PGCE Art and Design, QTS, september 2015–juni 2016
University College London (UCL)
BA Fine Art, september 2011–juni 2014
Central Saint Martins, University of the Arts London
Färdigheter
Utomhus och upplevelsebaserat lärande : Skicklig i att designa praktiska utomhuskonstupplevelser som inspirerar kreativitet och kopplar lärande till verkliga sammanhang.
Kreativ lektionsplanering : skicklig i att skapa innovativa och engagerande konstlektioner som tillgodoser olika elevers behov och uppmuntrar till utforskning.
Digital konst och teknologiintegration : Erfaren av att utnyttja digitala verktyg och programvara för att förbättra konstnärliga tekniker och integrera modern teknik i klassrummet.
Konfliktlösning : Skicklig på att främja en samarbetande och stödjande miljö genom att effektivt lösa konflikter och främja positiva interaktioner.
Klassrumsledning och engagemang : Skicklig i att upprätthålla ett organiserat, dynamiskt och inkluderande klassrum som främjar deltagande och entusiasm för lärande.
Utmärkelser och prestationer
Framgång för regional konsttävling : Guidade tre elever till pallplatser i Southeast Regional Art Competition 2021, 2022 och 2023.
Utmärkelse för utmärkt undervisning : Mottog utmärkelsen "Outstanding Teacher Award" på Clapham Academy 2022 för innovativ lektionsplanering och exceptionella GCSE-resultat.
Professionell utveckling
Inclusive Education Strategies (2023): Slutförde en CPD-kurs om att främja inklusivitet och stödja elever med olika mångfald i konstutbildning.
Advanced Digital Design Techniques (2022): Deltog i en utbildningsworkshop om att använda Adobe Creative Cloud-verktyg i konstprojekt.
Creative Outdoor Learning (2021): Deltog i ett professionellt utvecklingsprogram för att integrera natur och utomhuselement i konstlektioner.
Exempel på CV för småbarnspedagog
Cerys Morgan
Småbarnspedagog
29 Bloomfield Lane
Brighton, BN1 2EH
07988 564 323
cerys.morgan@edumail.se
Personligt uttalande
Dedikerad förskolepedagog med 6 års erfarenhet, som fostrar unga elever under de grundläggande åren. Beprövad meritlista i att skapa engagerande, lekbaserade lärmiljöer som stödjer kognitiv, social och emotionell utveckling. Framgångsrikt infört ett tvåspråkigt program för sagotid som förbättrade språkkunskaperna för icke-modersmålstalare.
Arbetslivserfarenhet
Småbarnspedagog
Little Explorers Nursery, Brighton
september 2017 – nu
Designade och implementerade ett tvåspråkigt sagotidsprogram som förbättrade språkförståelsen för icke-infödda engelsktalande barn med 30 %.
Ledde ett sensoriskt trädgårdsprojekt som uppmuntrade utforskning och lärande genom naturen, vilket resulterade i en ökning med 25 % av utomhusaktiviteter.
Samarbetade med föräldrar för att skapa skräddarsydda utvecklingsplaner för barn med särskilda behov, vilket ledde till mätbara förbättringar av sociala och motoriska färdigheter.
Organiserade uppsökande program för samhället, inklusive "Föräldrar och barn"-workshops, som ökade föräldrarnas engagemang med 40 %.
Barnkammareassistent Sunshine Daycare, Hove September 2015–augusti 2017
Stöttade ledande pedagoger i dagliga aktiviteter, inklusive cirkeltid, konst och hantverk och utomhuslek, vilket bidrog till en 15 % förbättring av den övergripande barntillfredsställelsen.
Hjälpte till att utveckla ett program för tidig läskunnighet som ökade läsberedskapen bland förskolebarn med 20 %.
Utbildning
Grundexamen i förskolepedagogik
Brighton Metropolitan College
September 2013–juni 2015
Färdigheter
Lekbaserat lärande : Skicklig i att designa och underlätta engagerande, utvecklingsanpassade lekaktiviteter som främjar kreativitet, sociala färdigheter och kognitiv utveckling.
Föräldrar-lärarsamarbete : Skicklig i att bygga starka relationer med föräldrar genom effektiv kommunikation och lagarbete för att stödja barns tillväxt och lärande.
Utvärdering av barns utveckling : Erfarenhet av att observera, dokumentera och bedöma utvecklingsmilstolpar för att skräddarsy pedagogiska metoder och ge individuellt stöd.
Flerspråkig utbildning : Skicklig på att införliva flera språk i det dagliga lärandet, främja inkludering och öka språklig och kulturell medvetenhet.
Sensoriska och utomhusaktiviteter : Skicklig på att skapa praktiska sensoriska och utomhusupplevelser som stimulerar nyfikenhet, förbättrar motoriken och främjar en koppling till naturen.
Fritidsaktiviteter
Volontär berättare på Brighton Librarys program "Tales for Tots".
Arrangör av den årliga utställningen "Little Artists" på Little Explorers Nursery
Kreativ och entusiastisk grundskolelärare med 8 års erfarenhet av att leverera en mångsidig läroplan till Key Steg 1 och 2 elever. Bidragande till att höja läskunnigheten med 22 % genom att införa ett program för kamratläsning. Syftet är att skapa ett fräscht, innovativt förhållningssätt till undervisning på en dynamisk grundskola i Edinburgh.
Arbetslivserfarenhet
Grundskollärare
Roseburn Primary School, Edinburgh
September 2016 – nu
Införde ett kamratläsande system som ökade läskunnigheten bland KS2-studenter med 22 % inom ett läsår.
Utvecklade ett ämnesövergripande projekt som integrerade historia och konst, vilket resulterade i en 35 % ökning av elevernas engagemang under lektionerna.
Etablerade en efterskolans kodningsklubb som lockade över 50 % av KS2-eleverna, vilket förbättrade deras digitala färdigheter.
Ledde skolans övergång till ett papperslöst läxsystem, minskade pappersanvändningen med 40 % och förbättrade läxinlämningsfrekvensen med 25 %.
Lärarassistent
St. Mary's Primary School, Edinburgh
September 2014–augusti 2016
Stödde klassrumsaktiviteter, med fokus på smågruppsarbete som ledde till 15 % förbättring av matematikresultaten för elever med lägre prestationer.
Hjälpte till att organisera skolresor och evenemang, vilket bidrog till att skolverksamheten fungerade smidigt.
Utbildning
PGCE Primary Education, QTS
University of Edinburgh
September 2013–juni 2014
BA (Hons) utbildningsstudier
University of Stirling
September 2010–juni 2013
Professionell utveckling
Workshop "Integrating Technology in the Classroom", 2022
Kurs "Avancerade läskunnighetsstrategier för primärlärare", 2021
Färdigheter
Utveckling av läs- och skrivkunnighet : Förmåga att främja läs-, skriv- och förståelsefärdigheter genom strukturerade, engagerande aktiviteter skräddarsydda för elevernas olika förmågor.
Kursövergripande undervisning : Skicklig i att integrera ämnen för att skapa sammanhållna lärandeupplevelser som främjar kritiskt tänkande och praktisk tillämpning av kunskap.
Digital läskunnighet : Erfarenhet av att lära elever grundläggande digitala färdigheter, inklusive säker onlinepraxis, forskning och användning av pedagogisk programvara.
Klassrumsteknikintegration : Skicklig på att använda teknik, såsom interaktiva skrivtavlor och lärplattformar, för att förbättra undervisningen och berika klassrumsupplevelsen.
Strategier för elevernas engagemang : Skicklig i att implementera kreativa och inkluderande tekniker för att upprätthålla elevernas intresse, uppmuntra deltagande och stödja en positiv inlärningsmiljö.
Koordinator, School Green Initiative vid Roseburn Primary, 2020–2022
Gymnasielärare CV exempel
Ayla Kensington
Gymnasielärare
12 Regent Street Manchester, M1 1AD 07734 558 990
ayla.kensington@teachmail.se
Personligt uttalande
Mycket motiverad gymnasielärare specialiserad på engelsk litteratur och språk med 10 års erfarenhet. Framgångsrikt ökat GCSE-passfrekvensen från 75 % till 92 % på Ashton High School. Engagerad i att inspirera elevernas kärlek till litteratur genom innovativa undervisningsmetoder och fritidsaktiviteter.
Arbetslivserfarenhet
Engelska lärare
Ashton High School, Manchester
September 2014 – nu
Ökade GCSE engelska godkända från 75 % till 92 % genom att introducera riktade interventionssessioner och använda datadrivna undervisningsstrategier.
Ledde skolans debattteam till regionala mästerskap och vann titeln två år i rad.
Utvecklade en klubb för kreativt skrivande som producerade en publicerad antologi med studentarbeten, som främjade en 50-procentig ökning av elevernas deltagande i engelska relaterade extrakurser.
Implementerade ett blandat lärande tillvägagångssätt under pandemin, vilket säkerställde 95 % studentnärvaro i virtuella lektioner.
Engelska och dramalärare
Rivington Academy, Bolton
September 2010–augusti 2014
Undervisade engelska och drama till KS3- och KS4-elever och uppnådde i genomsnitt 85 % A*-C-betyg i GCSE-engelska.
Regisserad årliga skolpjäser, vilket ökar elevernas engagemang i dramaverksamhet med 40 %.
Organiserade poesiworkshops i samarbete med lokala författare, vilket förbättrade kreativa uttryck och skrivförmåga bland elever.
Utbildning
PGCE Secondary Education, QTS
Manchester Metropolitan University
September 2009–juni 2010
BA (Hons) engelsk litteratur
University of Manchester
september 2006–juni 2009
Certifieringar
CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages), 2020
Skydda barn i utbildningsnivå 2, 2021
Färdigheter
Leverans av läroplaner på GCSE och A-nivå : Skicklig i att planera och leverera engagerande lektioner i linje med GCSE- och A-Level-standarder, vilket säkerställer att eleverna uppnår starka akademiska resultat.
Utveckling av utbildningsprogram : Du är skicklig i att skapa och leda aktiviteter utanför läroplanen som förbättrar elevernas lärande, kreativitet och personlig tillväxt.
Blandat och onlinelärande : Erfarenhet av att integrera digitala verktyg och plattformar för att stödja blandade och onlineinlärningsmiljöer, vilket säkerställer tillgänglighet och engagemang.
Elevens engagemang och motivation : Skicklig på att använda strategier för att inspirera och motivera gymnasieelever, främja en positiv och produktiv klassrumsatmosfär.
Talande och debattcoachning : Skicklig på att vägleda elever att utveckla självförtroende, kritiskt tänkande och effektiv kommunikation genom att tala inför publik och debattaktiviteter.
Fritidsaktiviteter
Rådgivare för skoltidningen, 2017–Nu
Grundare och ledare för skolans debattsällskap, 2015–Nu
Nyutbildad lärare CV exempel
Rory Fletcher
Nyutbildad lärare
83 Claremont Road Bristol, BS7 8DG 07854 323 875
rory.fletcher@teachmail.se
Personligt uttalande
Entusiastisk nykvalificerad lärare (NQT) med en stark grund i naturvetenskaplig utbildning. Gjorde nyligen en PGCE med QTS och fick praktisk erfarenhet av att leverera engagerande och differentierade lektioner till Key Stage 3 och 4 elever. Sugen på att tillämpa innovativa pedagogiska färdigheter och kunskaper i en heltidslärarroll på en framåtblickande gymnasieskola i Bristol.
Arbetslivserfarenhet
Naturvetenskapslärare (NQT)
Hillcrest Secondary School, Bristol
September 2023 – nu
Designade och levererade praktiska naturvetenskapliga lektioner i linje med den nationella läroplanen.
Utvecklade differentierade inlärningsplaner för att tillgodose elever med olika förmågor och förbättrade vetenskapliga bedömningspoäng med 15 %.
Integrerad teknik i klassrummet, vilket ökade elevernas engagemang och ökade klassdeltagandet med 20 %.
Ledde framgångsrikt en vetenskapsklubb med 10 elever som tävlade i en regional STEM-tävling.
Elevlärare (placering)
Bishopston Secondary School, Bristol
Januari 2023–juni 2023
Hjälpte till att undervisa i KS3 och KS4 vetenskap, skaffa erfarenhet av klassrumsledning och lektionsplanering.
Stöttade den ledande läraren i att förbereda eleverna för GCSE vetenskapsprov, med fokus på att förstärka nyckelbegrepp.
Deltog i föräldramöten, gav feedback om elevernas framsteg och strategier för förbättring.
Utbildning
PGCE Secondary Science, QTS
University of Bristol
September 2022–juni 2023
BSc (Hons) Biologi
University of Exeter
September 2019–juni 2022
Certifieringar
Certifierad STEM-ambassadör, 2023
Barnskydd nivå 1, 2022
Färdigheter
Vetenskaplig läroplansleverans : Skicklig på att presentera engagerande och välstrukturerade lektioner i linje med naturvetenskapliga läroplansstandarder för att inspirera till nyfikenhet och kritiskt tänkande.
Klassrumsteknikintegration : Skicklig i att använda pedagogisk teknik för att förbättra inlärningsupplevelser och stödja olika elevbehov.
Differentierad undervisning : Erfaren av att anpassa undervisningsmetoder och resurser för att tillgodose olika inlärningsstilar och förmågor i klassrummet.
Laboratoriesäkerhet och ledning : Kunnig i att upprätthålla en säker laboratoriemiljö, hantera utrustning och se till att korrekta säkerhetsprotokoll följs.
Elevbedömning och utvärdering : Kompetent i att utforma och implementera bedömningar för att övervaka framsteg, ge feedback och vägleda undervisningsplanering.
Fritidsaktiviteter
Medlem av University of Bristols vetenskapsuppsökande program, 2022
Arrangör av Science Club på Hillcrest Secondary, 2023–Nu
Speciallärarens CV exempel
Moira Davison
Specialpedagog
37 Linden Road Belfast, BT7 3JJ 07742 639 221
moira.davison@edumail.se
Personligt uttalande
Medkännande och erfaren specialpedagog med över 12 års expertis i att stödja elever med olika inlärningsbehov. Framgångsrikt utvecklat och implementerat individualiserade utbildningsplaner (IEP) som förbättrade akademiska prestationer och social integration. Försöker fortsätta göra ett meningsfullt inflytande i en dedikerad specialskola i Belfast.
Arbetslivserfarenhet
Specialpedagog
Elmwood Special School, Belfast
September 2012 – nu
Skapade och implementerade 50+ individualiserade utbildningsplaner (IEP) skräddarsydda för elevernas specifika behov, vilket resulterade i en 40 % förbättring av akademisk prestation.
Etablerade ett peermentoring-program som främjade social integration och förbättrade elevernas interpersonella färdigheter.
Genomförde regelbundna utbildningssessioner för personal om strategier för inkluderande undervisning, vilket resulterade i en 30 % ökning av personalens förtroende för att stödja elever med särskilda behov.
Samarbetade med logopeder, arbetsterapeuter och andra yrkesverksamma för att ge omfattande stöd till studenter, vilket bidrog till en 25 % förbättring av det övergripande elevens välbefinnande.
Assistent för lärandestöd
Newcastle Special School, Newcastle upon Tyne
September 2008–augusti 2012
Assisterade vid utveckling och genomförande av skräddarsydda lärandeaktiviteter, vilket resulterade i en 20 % förbättring av elevernas resultat för läs- och räknefärdigheter.
Tillhandahöll en-till-en-stöd till elever med fysiska funktionshinder, vilket säkerställde att de kunde delta fullt ut i alla klassrumsaktiviteter.
Hjälpte till att organisera skolomfattande evenemang, inklusive Sports Day och Arts Week, som främjade inkludering och elevernas deltagande.
Utbildning
PGCE specialpedagogiska behov, QTS
Queen's University Belfast
September 2007–juni 2008
BA (Hons) Psykologi
Universitetet i Ulster
September 2004–juni 2007
Professionell utveckling
Workshop "Avancerade strategier för att stödja elever med autismspektrumstörningar", 2022
Utbildning för ”Psykisk hälsa i skolor”, 2021
Färdigheter
Utveckling och implementering av IEP : Kunskaper om att skapa och genomföra individuella utbildningsplaner som är skräddarsydda för varje elevs unika behov och mål.
Inkluderande undervisningsstrategier : Skicklig i att använda adaptiva metoder och material för att säkerställa att alla elever, oavsett förmåga, kan delta fullt ut i klassrumsaktiviteter.
Beteendehantering : Erfarenhet av att implementera positiva beteendeinterventioner och stöd för att främja en säker och produktiv inlärningsmiljö.
Tvärvetenskapligt teamsamarbete : Skicklig på att arbeta nära med terapeuter, rådgivare och andra yrkesverksamma för att säkerställa ett holistiskt förhållningssätt till studentutveckling.
Kommunikation mellan föräldrar och vårdnadshavare : Effektiv för att upprätthålla öppen, stödjande kommunikation med familjer för att anpassa sig till mål och strategier för elevernas framgång.
Volontärerfarenhet
Volontär handledare vid Belfast Autism Centre, 2015–Nu
Arrangör av den årliga "Inclusive Sports Day" på Elmwood Special School
Universitetslektor CV exempel
Rupert Langford
Universitetslektor
22 kungens parad Cambridge, CB2 1ST 07891 456 789
rupert.langford@academicmail.se
Personligt uttalande
Engagerad och innovativ universitetslektor med 15 års erfarenhet av undervisning och forskning i modern europeisk historia. Känd för att utveckla engagerande föreläsningar och seminarier som utmanar studenter att tänka kritiskt och självständigt. Publicerade flera referentgranskade artiklar och arbetar för närvarande på en omfattande lärobok om europeiska politiska rörelser från 1800-talet. Brinner för att vara mentor för studenter och bidra till akademisk excellens.
Akademisk erfarenhet
Lektor i modern europeisk historia
King's College, University of Cambridge
September 2009 – nu
Levererade föreläsningar och seminarier för studenter på grund- och forskarnivå och fick ett genomsnittligt betyg för undervisningsutvärdering på 4,8/5.
Handledde över 25 doktorsavhandlingar och 10 doktorsavhandlingar, vägledde studenter genom komplexa forskningsprocesser.
Författade en mycket använd lärobok om 1800-talets europeiska politiska rörelser, för närvarande antagen av flera svenska universitet.
Publicerade 12 referentgranskade artiklar i tidskrifter som European Historical Review och Journal of Modern History .
Säkrade 100 000 pund i forskningsfinansiering från Arts and Humanities Research Council (AHRC) för ett projekt om den franska revolutionens inverkan på europeiska samhällen.
Lärarkollega i historia
University of Warwick
September 2006–augusti 2009
Ledde seminarier och föreläsningar om tidig modern europeisk historia, vilket uppnådde höga nivåer av studentengagemang och en 15% ökning av kursnöjdhetspoäng.
Samarbetade med kollegor för att designa en ny modul om den europeiska upplysningen, som blev en av de mest populära historiekurserna vid universitetet.
Tjänstgjorde som akademisk rådgivare för studenter på grundnivå, och hjälpte dem att navigera i sina akademiska och karriärvägar.
Utbildning
PhD i historia
University of Cambridge
September 2002–juni 2006
MPhil i tidig modern historia
University of Oxford
September 2001–juni 2002
BA (Hons) historia
University of Durham
September 1998–juni 2001
Forskningsintressen
Europeiska politiska rörelser från 1800-talet
Den franska revolutionens inverkan på de europeiska samhällena
Nationalism och identitet i det moderna Europa
Färdigheter
Akademisk forskning och skrivande : Skicklig på att bedriva djupgående forskning och producera högkvalitativa publikationer i peer-reviewade tidskrifter, vilket bidrar till framsteg inom området.
Läroplansutveckling : Skicklig i att designa och leverera innovativa, forskningsinformerade kurser skräddarsydda för studenter på grund- och forskarnivå.
Studentmentorskap : Erfarenhet av att vägleda och stödja studenter akademiskt och professionellt, främja deras tillväxt och framgång i högre utbildning.
Att tala inför publik och föreläsa : Skicklig på att leverera engagerande, välstrukturerade föreläsningar och presentationer för olika publik, främja aktivt lärande och kritiskt tänkande.
Anslagsskrivning och insamling av pengar : Skicklig i att förbereda övertygande bidragsförslag och säkra finansiering för att stödja forskningsprojekt och akademiska initiativ.
Professionell utveckling
Workshop "Avancerade forskningsmetoder inom humaniora", 2022
Seminarium "Innovativa undervisningsmetoder i högre utbildning", 2021
Publikationer
"Nationalism och identitet i 1800-talets Europa," European Historical Review , 2023
The Age of Revolutions: A Textbook on 19th-Century European Political Movements , Routledge, 2021
Avdelningschef CV exempel
Victoria Ellis
Avdelningschef
14 Windsor Avenue London, SW19 4TT 07789 987 654
victoria.ellis@educatemail.se
Personligt uttalande
Erfaren prefekt med 18 års erfarenhet av gymnasieutbildning, specialiserad på matematik. Demonstrerad framgång med att leda ett team av pedagoger för att förbättra elevernas prestationer och engagemang. Utvecklade och implementerade innovativa undervisningsstrategier som ökade GCSE-genomgången med 20 %. Engagerad i att främja en samarbetande och stödjande lärmiljö som stärker både elever och lärare.
Ledarskapserfarenhet
Chef för Matematikavdelningen
St. Paul's Secondary School, London
September 2015 – nu
Ledde ett team på 15 matematiklärare, som övervakade utvecklingen och implementeringen av läroplanen över nyckelstadierna 3, 4 och 5.
Förbättrade GCSE-passgrader i matematik från 70 % till 90 % genom riktade interventionsprogram och differentierad undervisning.
Introducerade ett peer-tutoring-system som förbättrade elevsamarbetet och förbättrade det totala betyget med 15 %.
Organiserade och ledde professionella utvecklingsworkshops för personal om effektiva undervisningsmetoder och integrering av teknik i klassrummet.
Etablerade partnerskap med lokala universitet för att ge avancerade inlärningsmöjligheter för högpresterande studenter, vilket resulterade i en ökning med 30 % i matematikinskrivningar på A-nivå.
Biträdande prefekt för matematikavdelningen
Wimbledon High School, London
September 2010–augusti 2015
Assisterade i ledningen av matematikavdelningen, med fokus på elevers resultatspårning och interventionsstrategier.
Utvecklade ett nytt bedömningssystem som gav mer exakt data om elevernas framsteg, vilket ledde till bättre riktat stöd och förbättrade resultat.
Samordnade matematiktävlingar och klubbar utanför läroplanen, vilket ökade elevernas deltagande i STEM-relaterade aktiviteter med 40 %.
Matematiklärare
Kingston Grammar School, Kingston upon Thames
September 2005–augusti 2010
Lärde ut matematik för elever på KS3, KS4 och A-nivå, och uppnådde konsekvent höga betyg och positiv feedback från eleverna.
Utvecklade och piloterade en ny A-Level Mathematics-modul om tillämpad matematik, som senare antogs av institutionen.
Agerade som mentor till nyutbildade lärare, gav vägledning om lektionsplanering och klassrumsledning.
Utbildning
MA i utbildningsledarskap och management
University College London (UCL)
September 2013–juni 2015
PGCE i sekundär matematik, QTS
King's College London
September 2004–juni 2005
BSc (Hons) Matematik
Imperial College London
September 2001–juni 2004
Certifieringar
National Professional Qualification for Senior Leadership (NPQSL), 2018
Skydda barn i utbildningsnivå 3, 2020
Färdigheter
Avdelningsledarskap : Skicklig i att leda och inspirera ett team av pedagoger, främja samarbete och driva institutionens strategiska vision för att uppnå akademisk excellens.
Läroplansutveckling och implementering : Erfarenhet av att utforma, granska och genomföra omfattande läroplaner anpassade till utbildningsstandarder och skolmål.
Datadriven undervisning : Skicklig i att analysera elevprestationsdata för att informera om undervisningsmetoder, identifiera förbättringsområden och driva riktade insatser.
Lärarutbildning och utveckling : Skicklig på att ge mentorskap och utbilda lärare genom workshops, klassrumsobservationer och professionella utvecklingsprogram för att förbättra undervisningens effektivitet.
Analys av elevprestationer : Skicklig i att utvärdera bedömningsdata för att övervaka framsteg, identifiera trender och implementera strategier som stödjer individuella och gruppprestationer.
Professionell utveckling
Kurs "Avancerade pedagogiska tekniker för STEM-utbildare", 2021
Workshop "Dataanalys i utbildningen", 2020
Fritidsaktiviteter
Ordförande för skolans STEM Club, 2016–Nu
Huvudarrangör för den årliga matematikolympiaden på St. Paul's Secondary School
1. Skriv ett fängslande personligt uttalande till din lärares CV
Någon – kanske Einstein, Aristoteles eller Konfucius (debatten fortsätter) – sa en gång att sann förståelse ligger i förmågan att enkelt förklara något. Om du inte tydligt kan formulera varför du ska anställas på ditt lärar-CV, tror du verkligen att du är den bästa kandidaten för jobbet?
Att skriva ett personligt uttalande för ett undervisnings-CV är enkelt. Gör inte en tråkig lista över plikter. Gör istället en kort sammanfattning av dina mest imponerande prestationer, undervisningsförmåga och erfarenhet. Svara helt enkelt på följande frågor på en lärares CV med en mening vardera:
Vem är du, vad har du för erfarenhet?
Vilken typ av undervisning har du erfarenhet av att leverera?
Vilken är din mest imponerande prestation?
Vilken är din mest unika prestation?
Vad hoppas du kunna uppnå i det här jobbet? (Tänk mer för skolan än för dig själv).
Även om du startar din undervisnings-CV-mall med ett personligt uttalande, kommer du att ha oändligt mycket lättare att skriva det efter att du har slutfört alla andra avsnitt i ditt undervisnings-CV (och det är därför det också kallas CV-sammanfattning ).
Lärar-CV-exempel för svenska jobb: personligt uttalande
Passionerad och dynamisk konst- och designlärare med 7+ års erfarenhet av att leverera engagerande och innovativa lektioner över Key Stage 3 och Key Stage 4, med klassstorlekar på upp till 31 elever. Bidrog till att Clapham Academy uppnådde ett "Outstanding" Ofsted-betyg. Konsekvent erkänd för utmärkta lektionsplanering och leverans. Ledde framgångsrikt flera KS4-elever till pallplaceringar i regionala konsttävlingar. Jag vill nu anta en ny utmaning i en mer mångsidig och fartfylld skolmiljö i innerstaden.
En stark CV-sammanfattning kommer att övertyga rekryteraren om att du är den perfekta kandidaten. Spara tid och välj ett färdigt personligt uttalande skrivet av karriärexperter och anpassa det efter dina behov iLiveCareers CV-byggare.
Skapa lektionsplaneringar. Levererar klasser. Erbjuder support. Dessa är alla jobbbeskrivningsposter plockade från exempel på lärares CV av dålig kvalitet. De skulle kunna sammanfattas i ett ord: undervisning .
Istället för vad du gjorde, fokusera på vilken inverkan du gjorde. Hur många elever undervisade du, vilka förbättringar gjorde du, vilka problem löste du? Vilken skillnad gjorde du?
Lista 5 till 9 punktpunkter för ditt senaste lärarjobb och rangordna dem i ordningsföljd under följande rubrik:
[Arbetstitel]
[Skolans namn, plats]
[Anställningsdatum]
För äldre positioner, håll det till färre kulpunkter.
Lärarens CV exempel: arbetslivserfarenhet
Konst & Design lärare
Clapham Academy, London
september 2017 – nu
Levererade den nationella läroplanen för KS3 och KS4, inklusive GCSE Art & Design, till klasser med upp till 31 elever.
Designade och implementerade kreativa lektionsplaner som uppmuntrade uttrycksfrihet på KS3, vilket resulterade i en ökning med 21 % av elever som valde konst och design på GCSE-nivå.
Engagerade KS4-studenter genom en blandning av interaktiva gruppsessioner och fokuserat individuellt arbete, vilket ledde till en ökning av A*-C-betygen från 72 % till 91 % i GCSE Art & Design.
Samarbetade med kollegor för att stödja elever i riskzonen, utvecklade ett program med raster och konstsessioner efter skolan, vilket ledde till förbättrat elevernas engagemang.
Etablerade konsekvent kommunikation med föräldrar via skolportalen, vilket bidrog till en 35 % minskning av elevernas frånvaro.
Förhandlade fram en betydande rabatt på bulkköp av ritplattor och Adobe Photoshop-licenser, vilket sparade skolan £3 500.
Bidrog till att skolan uppnådde ett "Outstanding" Ofsted-betyg under denna period.
3. Markera utbildning i ditt undervisnings-CV
De som vill undervisa måste visa att de kan. Hur? Genom att lista deras lämpliga QTS på en lärares CV. Lista dina kvalifikationer i omvänd kronologisk ordning.
Lista dina PGCE, QTS och andra undervisningscertifieringar på följande sätt:
Om du saknar undervisningserfarenhet kan du lägga till punktpunkter i din utbildningssektion för att diskutera saker du utmärkte dig med eller erfarenhet du fick under träning eller studier.
Lärarens CV exempel: utbildning
Utbildning
PGCE Art and Design, QTS, september 2014–juni 2015
University College London (UCL)
BA Fine Art, september 2010–juni 2013
Central Saint Martins, University of the Arts London
4. Ange relevanta lärarkunskaper i ditt undervisnings-CV
Om du inte absolut fyller din lärares CV-mall till bredden med erfarenhet och prestationer, har du förmodligen lite utrymme kvar och inte mycket aning om vad du ska göra med den. En kompetenssektion kan komplettera ditt CV genom att lista ytterligare skäl för att anställa dig på ett kortfattat sätt.
Baserat på över 6 miljoner CV:n skapade i vår byggare, fick vi reda på att*:
Lärare skapar vanligtvis 2,1 sidor långa CV:n.
Det genomsnittliga antalet färdigheter som läggs till en lärares CV är 7.
De mest populära färdigheterna för lärare är lektionsplanering, barnfokuserat lärande, hantering av barns beteende, tålmodig och omtänksam attityd och bedömning av inlärningsstil.
Den genomsnittliga arbetserfarenheten för lärare är 86 månader.
*Uppgifterna kommer från en period av de senaste 12 månaderna (augusti 2023-augusti 2024).
Det kan också vara att upprepa de viktigaste punkterna från din arbetsbeskrivning. Vilken version du än väljer, begränsa dig till 5–10 (en blandning av hårda och mjuka färdigheter ), och se till att de färdigheter du väljer är mycket relevanta för jobbet som utannonseras.
Exempel på lärarens CV: färdigheter
Färdigheter
Utomhus och upplevelsebaserat lärande : Skicklig i att designa praktiska utomhuskonstupplevelser som inspirerar kreativitet och kopplar lärande till verkliga sammanhang.
Kreativ lektionsplanering : skicklig i att skapa innovativa och engagerande konstlektioner som tillgodoser olika elevers behov och uppmuntrar till utforskning.
Digital konst och teknologiintegration : Erfaren av att utnyttja digitala verktyg och programvara för att förbättra konstnärliga tekniker och integrera modern teknik i klassrummet.
Konfliktlösning : Skicklig på att främja en samarbetande och stödjande miljö genom att effektivt lösa konflikter och främja positiva interaktioner.
Klassrumsledning och engagemang : Skicklig i att upprätthålla ett organiserat, dynamiskt och inkluderande klassrum som främjar deltagande och entusiasm för lärande.
5. Lägg till extra avsnitt till din lärares CV
82 % av cheferna skulle hellre anställa någon med volontärerfarenhet. Du kan ha utmärkelser som är ytterligare en anledning att anställa dig. Språk är alltid värda att lista i ett undervisnings-CV i Sverige.
Håll beskrivningar av ditt personliga liv borta från ditt lärar-CV (såvida inte dina hobbyer och intressen lyfter fram relevanta färdigheter och attityder). Se till att allt du listar är relevant för tjänsten du söker till, eller åtminstone visar det din förmåga att jonglera med flera ansvarsområden eller uppgifter samtidigt.
Volontärvårdare – Eames Home for the Blind – (2014–2018)
Språk
Urdu (mellanliggande)
franska (grundläggande)
6. Skriv ett följebrev för lärare som åtföljer din lärares CV
Lärande är en subjektiv upplevelse. Du kan lära ut exakt samma sak ord för ord till 100 barn, och de kommer alla att lära sig olika mycket och fokusera på olika saker. Därför finns det inget bättre sätt att visa din personliga touch än i din lärares följebrev .
Vad mer att komma ihåg när du skriver ett CV för en lärare?
Ditt undervisnings- CV-format får betyg för närvaro—inget särskilt bra händer när du får det rätt, men när du får det fel kan din lärares CV snabbt bli en papperskorg.
Se till att din undervisnings-CV-mall ochCV-layoutfår toppbetygen:
För en snygg lärar- CV-struktur , använd enkla rubriker för varje avsnitt, och placera ut avsnitten.
Använd jämna marginaler på alla sidor av ditt undervisnings-CV. Det är det som håller din CV-design ren.
Om inget annat anges, spara din svenska lärares CV i PDF-format.
Hur långt kan ditt CV vara? Om du är en nybörjarlärare borde det räcka med ett CV på en sida . Om du har mer erfarenhet under bältet kan du satsa på en två-personsökare.
Du behöver inte vara expert på att skriva CV. ILiveCareers CV-byggarehittar du färdigt innehåll för varje bransch och position, som du sedan kan lägga till med ett enda klick.
Svarade vi på alla dina frågor om hur man skriver ett undervisnings-CV? Har du några jobbsökande tips och tricks som du vill dela med dig av? Tyckte du att vår lärares CV-exempel och mall var användbar? Använd kommentarsfältet nedan. Jag ser fram emot att höra från dig.
Hur vi granskar innehållet på LiveCareer
Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och stämmer överens med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.
LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.