Hur man skriver ett marknadsförings-CV (exempel för 2025)
Våra kunder anställdes av:
En sak med att vara i marknadsföring är den press du ibland känner att vara Don Draper i alla situationer som involverar att skriva, skapa eller sälja. Inte helt orelaterade till det trycket är det fruktade writer's block som plågar marknadsföringsproffs av alla slag då och då.
Att skriva ett marknadsförings-CV är också sin egen typ av utmanande, men det behöver inte vara det. I den här guiden kommer vi att guida dig genom processen och visa expert-CV-mall och marknadsförings-CV-exempel för den svenska marknaden. Du får även experttips om marknadsföringsfärdigheter för ett CV som gör hela skillnaden.
Skapa ett effektivt CV på några minuter. Välj en professionell CV-mall och fyll i varje avsnitt av ditt CV på ett ögonblick med hjälp av färdigt innehåll och experttips.

Vi skapade provet till höger med vår byggare. Se andra bra CV-exempel som detta.
Behöver du ett annat CV-exempel förutom ett marknadsförings-CV? Kolla dessa guider:
- Kundtjänst CV
- VD CV
- Designer CV
- Digital marknadsföring CV
- Grafisk formgivare CV
- Marknadschef CV
- Chefs CV
- Projektledare CV
- Försäljnings-CV
- Försäljningsassistent CV
- Teamledarens CV
Har du inte hittat det du letar efter? Se alla våra CV-exempel .
Baserat på över 6 miljoner CV:n skapade i vår byggare, fick vi reda på att*:
- Marknadsförare skapar vanligtvis 1,9 sidor långa CV:n.
- Det genomsnittliga antalet färdigheter som läggs till ett marknadsförings-CV är 8.
- De mest populära färdigheterna för marknadsförare är en utåtriktad och entusiastisk attityd, små och medelstora företag, dataanalys, resursplanering och förståelse för medieverksamhet.
- Den genomsnittliga arbetserfarenheten för marknadsförare är 77 månader.
*Uppgifterna kommer från en period av de senaste 12 månaderna (augusti 2023-augusti 2024).
Marknadsförings-CV exempel
Charlie Charlton
P: 077 2801 1721
E: charlie.t.charlton@charlton.se
L: linkedin.com/in/charliecharlton_rz
Personligt uttalande
Marknadschef med lång erfarenhet och särskilt fokus på digital marknadsföring. Bekant med ett brett utbud av marknadsförings-, analys- och CRM-verktyg. Hanterade projekt och ett komplett program med nationella/säsongsbetonade och tredjepartskampanjer, vilket resulterar i upp till 67 % förbättringar i engagemangsnivåer. Söker möjligheter att uppleva nya aspekter av marknadsföring och ledning med sikte på att fördjupa specialistkunskaper inom digital marknadsföring.
Arbetslivserfarenhet
Marknadschef
Shake-a-lake Ltd, Leeds
juni 2017 – nu
- Hanterade sociala medier, copywriting på webbsidor och innehållet i över 100 presentationer.
- Utförde rykteshantering på alla sociala medier, implementerade automatiserad moderering för att minska arbetsbelastningen med över 40 % samtidigt som effektiviteten ökade.
- Skrev manus för TV och radio, två radiomanus har nominerats till priser och ytterligare ett nominerats till pris.
- Hanterade och levererade olika projekt och ett komplett program med nationella/säsongsbetonade och tredjepartskampanjer, uppskattad effekt på engagemanget: +67 %.
Specialist på digital marknadsföring
Oldedge Design Ltd, Doncaster
Februari 2015–maj 2017
- Flyttade organisationens hemsida till WordPress och ökade trafiken sexton gånger.
- Lanserade annonser för att öka varumärkesmedvetenheten med uppföljande undersökningar som tyder på en ökning på 57 % i räckvidd efteråt.
- Tillhandahöll utbildning och vägledning till medlemmar i sociala medier och marknadsföringsteam om bästa praxis och strategier för implementering av sociala medier, vilket resulterade i en genomsnittlig ökning av efterlevnaden med 37 % över hela linjen.
- Samlade in kunddata och analyserade interaktioner och besök, använde denna information för att förbättra marknadsföringsstrategier och kampanjer för 10-40% ökning av konverteringsfrekvensen under en tvåårsperiod.
Utbildning
BA (Hons) Marketing (2:1), 2011–2014
Sheffield Hallam University, Sheffield
(Inklusive ettårig placering med Oldedge Design)
Färdigheter
- Kampanjhanteringsfärdigheter: framgångsrikt hanterade komplexa, integrerade kampanjer med flera plattformar.
- Kommunikation: framgångsrikt uppsålt de allra flesta paket genom att demonstrera abstrakta ROI-mekanismer på ett konkret och lättförståeligt men ändå korrekt sätt.
- Analytiska SEO-färdigheter: utnyttjad datadriven forskning och analys för att driva kampanjstrategi.
- Sociala analysverktyg: ofta använda Keyhole, AgoraPulse, Reputology och liknande verktyg.
- Kunna hantera Google Ads och betalda sociala kampanjer: uppnådde solida ökningar i engagemangsnivåer genom dessa och andra PPC-metoder.
- Bekväm att använda CRM-system och e-postmarknadsföringsplattformar (t.ex. Mailchimp): höll sig à jour med flera parallella kundbaser och marknadsföringstrattar.
Språk
Franska – B2
Spanska – B1
Utmärkelser
Meritbaserad stipendium tilldelas 2012
Vinnare av Årets unga författare för Hedgerowshire-regionen, 2011
Nu när du vet hur ett CV ska se ut är det dags att avslöja vad som gör ett bra CV . Så här skriver du ett CV för marknadsföringsjobb steg för steg:
1. Skapa en förstklassig marknadsföring personligt uttalande
Ett personligt uttalande i ett CV, även känt som en personlig profil , är som din "elevator pitch". Den introducerar dig för din potentiella nya arbetsgivare, visar dem vad du har att erbjuda och berättar för dem vad du letar efter. Ditt personliga uttalande för marknadsförings-CV bör vara 3-4 meningar totalt, det är cirka 50-150 ord.
Skräddarsy ditt marknadsförings-CV till varje jobbansökan genom att se till att ditt personliga uttalande stämmer överens med arbetsbeskrivningen. Det innebär att anpassa ditt personliga uttalande genom att se till att det du har att erbjuda matchar arbetsgivarens behov. Gå så långt som att använda samma sökord där det är möjligt.
Ditt marknadsförings-CV kan analyseras av ett sökandespårningssystem (ATS) eller skummas igenom av en rekryterare. Båda kommer att söka efter nyckelord.
Ditt personliga uttalande är där du verkligen kan låta din marknadsföringsförmåga lysa, men kanske inte hur du tänker. Återhållsamhet är nyckeln här. Håll det enkelt och rakt på sak. Ingen "marknadsföring talar", inga meningslösa adjektiv, inga jippon. Du vill att detta uttalande ska vara lättläst, informativt och lätt att tolka av en ATS .
Att skriva det är lika enkelt som att svara på dessa frågor:
- Vem är du som marknadsförare?
- Vilka är dina USP? (Tänk: färdigheter, kvalifikationer och egenskaper.)
- Vilka är dina mål, professionellt sett?
Som du kan se öppnar det här avsnittet upp ditt marknadsförings-CV, men det är bäst att skriva det sist. Du kommer att bli förvånad över hur lätt det kommer efter att du har skrivit avsnitten om din arbetslivserfarenhet och kompetens (och det är därför det också kallas CV-sammanfattning ). Så arbeta dig igenom resten av den här guiden och kom tillbaka till det här avsnittet innan du skriver ditt personliga brev.
Exempel på marknadsförings-CV: personligt uttalande
Marknadschef med lång erfarenhet och särskilt fokus på digital marknadsföring. Bekant med ett brett utbud av marknadsförings-, analys- och CRM-verktyg. Hanterade projekt och ett komplett program med nationella/säsongsbetonade och tredjepartskampanjer, vilket resulterar i upp till 67 % förbättringar i engagemangsnivåer. Söker möjligheter att uppleva nya aspekter av marknadsföring och ledning med sikte på att fördjupa specialistkunskaper inom digital marknadsföring.
En stark CV-sammanfattning kommer att övertyga rekryteraren om att du är den perfekta kandidaten. Spara tid och välj ett färdigt personligt uttalande skrivet av karriärexperter och anpassa det efter dina behov iLiveCareers CV-byggare .

2. Uppdatera avsnittet om ditt marknadsförings-CV:s arbetserfarenhet
Det personliga uttalandet kan vara kroken, men avsnittet om arbetslivserfarenhet är definitivt köttet i ditt marknadsförings-CV. Detta gäller oavsett om du skriver ett CV för marknadsföringsassistent, CV för marknadsföringskoordinator eller till och med ett CV för marknadschef. Följande råd gäller lika bra för marknadsföring i digitala och sociala medier.
Håll dig till det vanliga kronologiska CV-formatet . Börja ditt marknadsförings-CV från din senaste erfarenhet och arbeta dig tillbaka därifrån. Detta är den ordning som rekryterare och rekryterare förväntar sig att se och vad ATS kan analysera enklast. Som marknadsförare vet du värdet av att hålla ditt budskap tydligt.
Sikta på upp till sex kulpunkter per roll. Gör inte bara en lista över alla dina plikter. Kvantifiera istället dina marknadsförings -CV-prestationer och visa vilken inverkan du har haft på dina tidigare arbetsgivare. Använd konkreta exempel och statistik där det är möjligt.
Börja varje punkt med ett CV-handlingsord , som hanterat , genomfört , lanserat eller förhandlat . Överväg att använda ramverket PAR (Problem, Action, Result) . Det kommer att göra processen mycket lättare. Att använda prestationsuttalanden snarare än ansvarsuttalanden kommer också att göra en enorm skillnad.
Om du skriver ett marknadsförings-CV eller ett digitalt marknadsförings-CV utan erfarenhet, följ riktlinjerna ovan, men fokusera på eventuella praktikplatser, praktikplatser och volontärarbete du har gjort (även projekt kan visa dina överförbara färdigheter ).
Om du inte har någon erfarenhet alls (vi måste alla börja någonstans), överväg att skriva ett student- eller examens-CV istället.
Exempel på marknadsförings-CV: arbetslivserfarenhet
Marknadschef
Shake-a-lake Ltd, Leeds
juni 2017 – nu
- Hanterade sociala medier, copywriting på webbsidor och innehållet i över 100 presentationer.
- Utförde rykteshantering på alla sociala medier, implementerade automatiserad moderering för att minska arbetsbelastningen med över 40 % samtidigt som effektiviteten ökade.
- Skrev manus för TV och radio, två radiomanus har nominerats till priser och ytterligare ett nominerats till pris.
- Hanterade och levererade olika projekt och ett komplett program med nationella/säsongsbetonade och tredjepartskampanjer, uppskattad effekt på engagemanget: +67 %.
Specialist på digital marknadsföring
Oldedge Design Ltd, Doncaster
Februari 2015–maj 2017
- Flyttade organisationens hemsida till WordPress och ökade trafiken sexton gånger.
- Lanserade annonser för att öka varumärkesmedvetenheten med uppföljande undersökningar som tyder på en ökning på 57 % i räckvidd efteråt.
- Tillhandahöll utbildning och vägledning till medlemmar i sociala medier och marknadsföringsteam om bästa praxis och strategier för implementering av sociala medier, vilket resulterade i en genomsnittlig ökning av efterlevnaden med 37 % över hela linjen.
- Samlade in kunddata och analyserade interaktioner och besök, använde denna information för att förbättra marknadsföringsstrategier och kampanjer för 10-40% ökning av konverteringsfrekvensen under en tvåårsperiod.
3. Inkludera en utbildningsdel i ditt marknadsförings-CV
Utbildningsdelen är kanske den enklaste, efter dina personuppgifter. Håll dig till samma omvända kronologiska format som din arbetserfarenhetssektion. Följ mallen nedan för en tydlig layout.
Du kan inkludera CIM (och liknande) kvalifikationer och certifikat här eller i ett ytterligare marknadsförings-CV-avsnitt. Det finns inget behov av att inkludera A-nivåer och GCSE om du är universitetsexamen och har lite arbetslivserfarenhet under bältet. Om du fortfarande studerar, inkludera ett förväntat examensdatum.
När du listar universitetsexamina , inkludera namnet på din examen, de år du gick (med ett förväntat examensdatum om du fortfarande studerar) och namnet på institutionen och dess plats.
Om du bestämmer dig för att inkludera din gymnasieutbildning, lista alla dina A-nivåer efter ämne, åren under vilka du studerade dem, skolans namn och dess plats. För GCSE:er ange helt enkelt hur många du slutfört, under vilka år du genomförde dem, namnet på skolan och dess plats.
Det är ofta en bra idé att nämna matematik och engelska när du anger hur många GCSE du har genomfört. Arbetsgivare behöver ofta se att du har godkänts i matematik och engelska som ett absolut minimum.
Om du precis har tagit examen från ett universitet eller precis avslutat skolan och inte har mycket erfarenhet än, placera den här sektionen ovanför din arbetslivserfarenhetssektion och lägg till lite mer information, till exempel fritidsaktiviteter .
Marknadsföring kandidat CV exempel: utbildning
BA (Hons) Marketing (2:1), 2011–2014
Högskolan i Jönköping, Jönköping
(Inklusive ettårig placering med Oldedge Design)
A-nivåer: Företagsekonomi, ekonomi, engelska, september 2017–juni 2019
Högskolan i Jönköping, Jönköping
8 GCSE (inklusive matematik och engelska), september 2015–juni 2017
Högskolan i Jönköping, Jönköping
4. Använd rätt marknadsföringskompetens för ditt CV
Du måste anpassa ditt CV till varje ledigt jobb. Detta är lika viktigt i kompetensdelen av ditt CV som det är i avsnittet personligt uttalande och arbetslivserfarenhet. Kompetensdelen av ditt CV måste visa att du helt klart är en match för den utannonserade tjänsten
Det du vill sluta med är en lista med 5-10 hårda och mjuka färdigheter , uppbackad med konkreta exempel, som inkluderar alla nödvändiga färdigheter från jobberbjudandet. Hur tar man sig dit? Lägg annonsen åt sidan för nu och gör en lista över alla dina marknadsföringsfärdigheter (kom också ihåg dina kommunikationsförmåga ). Det finns ingen gräns för hur många, ju fler desto bättre. Spara listan över dina marknadsföringsfärdigheter.
Ta nu upp jobbannonsen igen och hitta alla matchningar från din lista. Kopiera dessa över och du har den grundläggande dispositionen för din kompetenssektion.
Lägg nu till en mening till varje punkt på din lista som visar hur du har visat just den färdigheten. Vem som helst kan göra en imponerande lista över marknadsföringsfärdigheter för ett CV. Vad du gör är att göra det helt klart för rekryteraren att du är den verkliga affären. Ljug dock inte på ditt CV . En erfaren rekryterare kommer att se igenom det.
Marknadsföringskunskaper för ett CV exempel
- Kampanjhanteringsfärdigheter: framgångsrikt hanterade komplexa, integrerade kampanjer med flera plattformar.
- Kommunikation: framgångsrikt uppsålt de allra flesta paket genom att demonstrera abstrakta ROI-mekanismer på ett konkret och lättförståeligt men ändå korrekt sätt.
- Analytiska SEO-färdigheter: utnyttjad datadriven forskning och analys för att driva kampanjstrategi.
- Sociala analysverktyg: ofta använda Keyhole, AgoraPulse, Reputology och liknande verktyg.
- Kunna hantera Google Ads och betalda sociala kampanjer: uppnådde solida ökningar i engagemangsnivåer genom dessa och andra PPC-metoder.
- Bekväm att använda CRM-system och e-postmarknadsföringsplattformar (t.ex. Mailchimp): höll sig à jour med flera parallella kundbaser och marknadsföringstrattar.
"I dagens mångskiftande marknadsföringsområde varierar väsentliga färdigheter beroende på företag och position, vilket gör det svårt att definiera en uppsättning krav som passar alla. Viktiga personliga egenskaper inkluderar dock förtrogenhet med teknik, anpassningsförmåga till förändring, en stark vilja att lära sig och att hålla sig uppdaterad med branschtrender. Dessa egenskaper säkerställer att en marknadsföringskandidat kan utvecklas i en dynamisk miljö".
5. Lägg till extra avsnitt i din marknadsförings-CV-mall
Din potentiella arbetsgivare vet nu ganska mycket om din arbetshistoria och din utbildningsbakgrund. Det är en stor del av vem du är, både som arbetare och person. Det är dock inte hela historien. Använd ytterligare avsnitt i ditt marknadsförings-CV för att fylla i lite mer av ditt porträtt som professionell.
Du kan lägga till avsnitt som listar dina ytterligare kvalifikationer (t.ex. CIM), prestationer, utmärkelser, till och med hobbyer och intressen . Det är inte många som gör detta och ändå kan det göra så stor skillnad. Håll det bara professionellt och relevant för jobbet så kan du inte gå fel.
Talar du andra språk än engelska? Att tala ett främmande språk är mycket mindre vanligt i Sverige än på andra håll och är en önskvärd färdighet inom en mängd olika områden, oavsett om det är direkt användbart eller inte. Det finns många olika anledningar till att lägga till en lista med språk i ditt marknadsförings-CV.
Det enda du inte behöver ange på ditt CV är referenser . Det är bättre att spara utrymme för mer relevanta CV-avsnitt .
Exempel på marknadsförings-CV: ytterligare avsnitt
Språk
Franska – B2
Spanska – B1
Utmärkelser
Meriteringsbaserat stipendium utdelat 2012
Vinnare av Årets unga författare för Hedgerowshire-regionen, 2011
6. Skriv ett marknadsföringsbrev till ditt marknadsförings-CV
Oavsett om det handlar om att pitcha en kampanjstrategi eller göra någon av de mer realistiska, dagliga aktiviteterna för en marknadsföringsexpert, vet du vikten av att ha rätt dokumentation förberedd. Att skicka in en arbetsansökan är som vilken annan byråkratisk handling som helst: det finns vissa formaliteter som du inte kan undvika.
Ett CV, som standard, åtföljs av ett personligt brev. Faktiska, undertecknade, papperskopior går samma väg som tobaksreklamkampanjer, men följebrev kommer inte någonstans inom kort. Över 50 % av arbetsgivarna föredrar fortfarande att kandidaterna inkluderar ett personligt brev. Och om det är värt att göra så är det värt att göra ordentligt.
Börja med att använda rätt brevformat . När du har formaliteterna ur vägen, fånga din läsares uppmärksamhet med ett starkt följebrevsöppning - leda med en imponerande professionell prestation. Visa upp din marknadsföringsförmåga och erfarenhet. Stäng ditt följebrev med en uppmaning: en möjlighet att diskutera din kandidatur ytterligare.
Inkludera ett följebrev om det inte har gjorts klart att din potentiella arbetsgivare inte vill att du ska göra det. Att skriva ett effektivt följebrev kan vara skrämmande i början, men kom ihåg att du inte skriver en uppsats: enkla och korta följebrev har den högsta CTR.
7. Andra saker att tänka på när du förbereder en mall för marknadsförings-CV
Som marknadsförare är du mycket insatt i vikten av att göra ett bra första intryck. Det finns inget som heter en obetydlig detalj när det kommer till ett dokument som är så viktigt som ditt CV. Rekryterare sorterar igenom högar av saker, första intrycket är avgörande.
Tänk på följande grundläggande CV-designregler :
- Gör dina personliga uppgifter tydliga och lätta att hitta – lämna dem nära toppen av ditt CV . Du behöver inte inkludera adress på ett CV .
- Använd underrubriker för att tydligt dela upp din CV-struktur i avsnitt. De bästa CV-mallarna har dessa avsnitt perfekt beskrivna, vilket gör det enkelt att navigera och läsa.
- Välj ett lämpligt CV-typsnitt som Arial eller Calibri. För en snygg CV-layout , använd det vita utrymmet väl.
- Bifoga ditt marknadsföringsbrev och CV som en PDF-fil om du inte uttryckligen efterfrågat något annat.
Korrekturläs och stavningskontrollera ditt marknadsföringsbrev och ett CV för att göra det perfekt . Be någon annan läsa och korrekturläsa båda dokumenten. Använd någon av apparna, webbapparna eller programmen där ute som kan hjälpa dig med stavning och grammatik. Vikten av att ha allt ord-perfekt kan inte överskattas .
Om det är ditt första CV kanske du undrar hur långt ett CV kan vara . Om du inte har flera års erfarenhet under bältet, välj ett CV på en sida . Annars är en tvåsidig CV-modell bra.
Ett sista CV-råd : undvik att använda "Vänligen hitta mitt CV" när du skickar in din jobbansökan . Det är gammaldags och låter inte bra på XXI-talet. Gå istället till "Jag har bifogat mitt CV för din referens/granskning/övervägande."
Oavsett om du precis har börjat som marknadsföringsassistent eller går till det där svårfångade marknadschefstjänsten, är ditt marknadsförings-CV det viktiga första steget för att nå dit. Grattis, du är på god väg!
Du behöver inte vara expert på att skriva CV. ILiveCareers CV-byggare hittar du färdigt innehåll för varje bransch och position, som du sedan kan lägga till med ett enda klick.

Jag hoppas att du hittade det du letade efter i den här guiden – vänligen meddela mig om du inte gjorde det. Att omarbeta ditt marknadsförings-CV och skriva ett personligt brev kan vara skrämmande till en början, men det blir mycket lättare när du tar fart. Dela dina kommentarer, frågor och erfarenheter nedan. Lycka till!
Hur vi granskar innehållet på LiveCareer
Vårt redaktionsteam har granskat den här artikeln för efterlevnad av Livecareers redaktionella riktlinjer . Det är för att säkerställa att våra expertråd och rekommendationer är konsekventa i alla våra karriärguider och stämmer överens med nuvarande standarder och trender för att skriva CV och personliga brev. Vi är betrodda av över 10 miljoner arbetssökande som stöttar dem på vägen mot att hitta sitt drömjobb. Varje artikel föregås av forskning och granskning för att säkerställa att vårt innehåll svarar mot aktuella marknadstrender och efterfrågan.
Om författaren

LiveCareer-teamet har delat med sig av sina bästa råd för att hjälpa dig att avancera din karriär. Experter från vår redaktion har skrivit många guider om hur man skriver ett perfekt CV eller personligt brev.
Betygsätt den här artikeln
Marketing cv
Genomsnitt:
Letar du efter ett CV som får dig jobbet?
Prova vår CV-byggare nu
Liknande artiklar
Våra kunder anställdes av: